Motorrijders van politie krijgen doorgedreven schiettraining
Donderdag 10 September 2015
Campus Vesta, het provinciaal opleidingscentrum voor politie, brandweer en ambulanciers in Ranst, is met schietopleidingen op maat gestart voor politiemotorrijders. Ze leren daarbij hoe ze moeten omgaan met de beperkingen van hun motoruitrusting bij het gebruik van vuurwapens.
Steeds meer politiezones zetten politionele motorrijders in. Zij zijn ook bij druk verkeer snel ter plaatse en makkelijk aanspreekbaar. Campus Vesta traint nu alle politiemotorrijders op dit specifieke vuurwapengebruik, ook de anonieme motorrijders die gewapend rondrijden en die misschien wel het meeste kans maken om bij een gewapend incident betrokken te raken.
"Onze Nederlandse collega's zijn met deze opleiding begonnen en leerden onze opleiders de knepen van het vak. Zo kun je bijvoorbeeld tijdens een schietincident je motor als dekking gebruiken of moet je heel technisch vanop je voertuig kunnen schieten als je zelf wordt beschoten", zegt politieopleider Tom Gorrebeeck.
De focus van de opleiding ligt op de publieke veiligheid. "We maken heus geen stuntpiloten van onze motorrijders, maar zorgen er wel voor dat ze bij incidenten heel gericht kunnen ingrijpen. Het feit dat zo weinig mensen weten dat er ook anonieme politiemotorrijders rondrijden, bewijst dat de politie haar werk goed doet. Enkel gewapende misdadigers of zware verkeersovertreders ontdekken vroeg of laat dat er zoiets bestaat als een anonieme politiemotorrijder."
De volgende opleidingsreeks start op 19 oktober.
RANST 10/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer