Mobiliteitsplan heeft niets te maken met wegenwerken of toename toeristen

 Mobiliteitsplan heeft niets te maken met wegenwerken of toename toeristen

Het ontwerp van mobiliteitsplan heeft niets te maken met de huidige wegenwerken in Gent, laat staan met de toename van het aantal toeristen in de stad. In een open brief, onder meer op zijn Facebookpagina gepubliceerd, roept de Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a) zijn inwoners op kritisch, maar positief, mee te werken aan de plannen.

"Gent is een ramp geworden", liet Herman Brusselmans onlangs in De Zondag optekenen. "Als je van de ene kant naar de andere moet, doe je er anderhalf uur over. Er is hier een pipo aan de macht, een zekere Filip Watteeuw die voor het ene infarct na het andere zorgt". Brusselmans' uitspraken bleven in de media nazinderen.

"Met stijgende verbazing heb ik de afgelopen dagen de polemieken over Gent en ons ontwerp van mobiliteitsplan gevolgd", begint Termont zijn open brief. "Over het einddoel, zeg maar ons gezamenlijk ideaalbeeld voor onze stad, lijkt iedereen het eens te zijn: Gent moet absoluut verkeersveiliger, leefbaarder, bereikbaarder en gezonder. Over de te volgen weg in de richting van dat einddoel is er veel ongerustheid. Heb ik begrip voor de twijfel van vele Gentenaars? Ja, want ik weet dat elke ingrijpende verandering weerstand opwekt."

In wat volgt, weerlegt Termont een aantal kritieken. "Ik stel vooral vast dat velen alles op één hoop gooien en met te weinig kennis van zaken commentaar en kritiek geven. Het ontwerp van mobiliteitsplan heeft natuurlijk niets te maken met de huidige wegenwerken, laat staan met de toename van het aantal toeristen in de stad."

Hij benadrukt ook dat de coalitie sp.a-Groen-Open Vld geen "anti-autobeleid" voert. "Maar al diegenen die denken dat je de auto onbeperkt moeten toelaten in de binnenstad, vergissen zich. We weten dat het aantal auto's in Gent de laatste tien jaar met 30 pct is toegenomen en we weten bovendien dat 40 pct van de auto's die door het stadscentrum rijden er niet moeten zijn," aldus de Gentse burgervader die uit de lijst van 10 meest filegevoelige steden van Europa wil.

Termont herinnert er voorts aan dat de bevoegde schepen al maandenlang met het plan inspraakmomenten organiseert en dat polarisatie "ons geen stap vooruithelpt". De burgervader roept zijn inwoners op kritisch, maar positief, mee te werken.

GENT 15/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Schade door slecht wegdek?

Schade door slecht wegdek?

De slechte staat van de wegen in België is een feit dat niet ontkent kan worden. En niet alleen de wegen maar ook de fietspaden of voetpaden laten te wensen over. Wat kan u doen wanneer u schade geleden heeft ten gevolge van de slechte staat van de weg?

Lees meer
 Medische en psychologische herstelproeven

Medische en psychologische herstelproeven

Bij zware overtredingen zoals dronkenschap en rijden onder invloed van drugs of bij recidive wordt er door de rechtbank medische en/of psychologische testen opgelegd. U dient te slagen voor deze herstelproeven om uw rijbewijs terug te krijgen.

Lees meer
 GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Dinsdag 14 December 2021

GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Kamerleden Jef Van den Bergh (CD&V) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) hebben een wetsvoorstel ingediend waardoor het gebruik van een smartphone achter het stuur strenger wordt bestraft. Vanaf volgend jaar wordt deze overtreding beschouwd als een overtreding van de derde graad. Een direct gevolg daarvan is dat de boete verhoogd wordt van 116 euro naar 174 euro.

Lees meer
close menu 1u