Mobiliteitsplan heeft niets te maken met wegenwerken of toename toeristen

 Mobiliteitsplan heeft niets te maken met wegenwerken of toename toeristen

Het ontwerp van mobiliteitsplan heeft niets te maken met de huidige wegenwerken in Gent, laat staan met de toename van het aantal toeristen in de stad. In een open brief, onder meer op zijn Facebookpagina gepubliceerd, roept de Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a) zijn inwoners op kritisch, maar positief, mee te werken aan de plannen.

"Gent is een ramp geworden", liet Herman Brusselmans onlangs in De Zondag optekenen. "Als je van de ene kant naar de andere moet, doe je er anderhalf uur over. Er is hier een pipo aan de macht, een zekere Filip Watteeuw die voor het ene infarct na het andere zorgt". Brusselmans' uitspraken bleven in de media nazinderen.

"Met stijgende verbazing heb ik de afgelopen dagen de polemieken over Gent en ons ontwerp van mobiliteitsplan gevolgd", begint Termont zijn open brief. "Over het einddoel, zeg maar ons gezamenlijk ideaalbeeld voor onze stad, lijkt iedereen het eens te zijn: Gent moet absoluut verkeersveiliger, leefbaarder, bereikbaarder en gezonder. Over de te volgen weg in de richting van dat einddoel is er veel ongerustheid. Heb ik begrip voor de twijfel van vele Gentenaars? Ja, want ik weet dat elke ingrijpende verandering weerstand opwekt."

In wat volgt, weerlegt Termont een aantal kritieken. "Ik stel vooral vast dat velen alles op één hoop gooien en met te weinig kennis van zaken commentaar en kritiek geven. Het ontwerp van mobiliteitsplan heeft natuurlijk niets te maken met de huidige wegenwerken, laat staan met de toename van het aantal toeristen in de stad."

Hij benadrukt ook dat de coalitie sp.a-Groen-Open Vld geen "anti-autobeleid" voert. "Maar al diegenen die denken dat je de auto onbeperkt moeten toelaten in de binnenstad, vergissen zich. We weten dat het aantal auto's in Gent de laatste tien jaar met 30 pct is toegenomen en we weten bovendien dat 40 pct van de auto's die door het stadscentrum rijden er niet moeten zijn," aldus de Gentse burgervader die uit de lijst van 10 meest filegevoelige steden van Europa wil.

Termont herinnert er voorts aan dat de bevoegde schepen al maandenlang met het plan inspraakmomenten organiseert en dat polarisatie "ons geen stap vooruithelpt". De burgervader roept zijn inwoners op kritisch, maar positief, mee te werken.

GENT 15/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
 Wanneer is er sprake van vluchtmisdrijf?

Woensdag 03 Augustus 2022

Wanneer is er sprake van vluchtmisdrijf?

Elke week vind je wel een bericht over een ongeval met vluchtmisdrijf. Een bestuurder veroorzaakt een ongeluk maar vlucht weg in paniek. Het kan zowaar iedereen overkomen. In dit artikel gaan de gespecialiseerde advocaten dieper in op de voorwaarden om van vluchtmisdrijf te spreken.

Lees meer
 Wat is de bebouwde kom?

Woensdag 03 Augustus 2022

Wat is de bebouwde kom?

De bebouwde kom is een zone die bestaat uit bebouwing langs de openbare wegen. Een zone bestaat uit één of meerdere openbare wegen waarvan het begin en einde wordt aangeduid door een zonebord.

Lees meer
close menu 1u