Mobiliteitsplan heeft niets te maken met wegenwerken of toename toeristen
Woensdag 16 September 2015

Het ontwerp van mobiliteitsplan heeft niets te maken met de huidige wegenwerken in Gent, laat staan met de toename van het aantal toeristen in de stad. In een open brief, onder meer op zijn Facebookpagina gepubliceerd, roept de Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a) zijn inwoners op kritisch, maar positief, mee te werken aan de plannen.
"Gent is een ramp geworden", liet Herman Brusselmans onlangs in De Zondag optekenen. "Als je van de ene kant naar de andere moet, doe je er anderhalf uur over. Er is hier een pipo aan de macht, een zekere Filip Watteeuw die voor het ene infarct na het andere zorgt". Brusselmans' uitspraken bleven in de media nazinderen.
"Met stijgende verbazing heb ik de afgelopen dagen de polemieken over Gent en ons ontwerp van mobiliteitsplan gevolgd", begint Termont zijn open brief. "Over het einddoel, zeg maar ons gezamenlijk ideaalbeeld voor onze stad, lijkt iedereen het eens te zijn: Gent moet absoluut verkeersveiliger, leefbaarder, bereikbaarder en gezonder. Over de te volgen weg in de richting van dat einddoel is er veel ongerustheid. Heb ik begrip voor de twijfel van vele Gentenaars? Ja, want ik weet dat elke ingrijpende verandering weerstand opwekt."
In wat volgt, weerlegt Termont een aantal kritieken. "Ik stel vooral vast dat velen alles op één hoop gooien en met te weinig kennis van zaken commentaar en kritiek geven. Het ontwerp van mobiliteitsplan heeft natuurlijk niets te maken met de huidige wegenwerken, laat staan met de toename van het aantal toeristen in de stad."
Hij benadrukt ook dat de coalitie sp.a-Groen-Open Vld geen "anti-autobeleid" voert. "Maar al diegenen die denken dat je de auto onbeperkt moeten toelaten in de binnenstad, vergissen zich. We weten dat het aantal auto's in Gent de laatste tien jaar met 30 pct is toegenomen en we weten bovendien dat 40 pct van de auto's die door het stadscentrum rijden er niet moeten zijn," aldus de Gentse burgervader die uit de lijst van 10 meest filegevoelige steden van Europa wil.
Termont herinnert er voorts aan dat de bevoegde schepen al maandenlang met het plan inspraakmomenten organiseert en dat polarisatie "ons geen stap vooruithelpt". De burgervader roept zijn inwoners op kritisch, maar positief, mee te werken.
GENT 15/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 03 Mei 2023
GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?𝗡𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝟮𝟬% 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗯𝗲𝗹𝘁 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻𝘃𝗿𝗶𝗷 𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗳𝘀𝘁 𝟮𝟱% 𝗹𝗲𝗲𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻. Opmerkelijke cijfers wanneer je beseft dat het gebruik van een gsm de oorzaak is van 8% van alle verkeersongevallen. Uitgedrukt in cijfers komt dit neer op 50 doden en 4.500 slachtoffers. Reden genoeg voor de wetgever om de controles hierop gevoelig te versterken. Een omzendbrief van het parket van Oost-Vlaanderen gaat over de nieuwe richtlijnen die de verschillende politiediensten mee hebben gekregen om deze cijfers drastisch te doen dalen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer