Mobiliteitsplan heeft niets te maken met wegenwerken of toename toeristen

 Mobiliteitsplan heeft niets te maken met wegenwerken of toename toeristen

Het ontwerp van mobiliteitsplan heeft niets te maken met de huidige wegenwerken in Gent, laat staan met de toename van het aantal toeristen in de stad. In een open brief, onder meer op zijn Facebookpagina gepubliceerd, roept de Gentse burgemeester Daniël Termont (sp.a) zijn inwoners op kritisch, maar positief, mee te werken aan de plannen.

"Gent is een ramp geworden", liet Herman Brusselmans onlangs in De Zondag optekenen. "Als je van de ene kant naar de andere moet, doe je er anderhalf uur over. Er is hier een pipo aan de macht, een zekere Filip Watteeuw die voor het ene infarct na het andere zorgt". Brusselmans' uitspraken bleven in de media nazinderen.

"Met stijgende verbazing heb ik de afgelopen dagen de polemieken over Gent en ons ontwerp van mobiliteitsplan gevolgd", begint Termont zijn open brief. "Over het einddoel, zeg maar ons gezamenlijk ideaalbeeld voor onze stad, lijkt iedereen het eens te zijn: Gent moet absoluut verkeersveiliger, leefbaarder, bereikbaarder en gezonder. Over de te volgen weg in de richting van dat einddoel is er veel ongerustheid. Heb ik begrip voor de twijfel van vele Gentenaars? Ja, want ik weet dat elke ingrijpende verandering weerstand opwekt."

In wat volgt, weerlegt Termont een aantal kritieken. "Ik stel vooral vast dat velen alles op één hoop gooien en met te weinig kennis van zaken commentaar en kritiek geven. Het ontwerp van mobiliteitsplan heeft natuurlijk niets te maken met de huidige wegenwerken, laat staan met de toename van het aantal toeristen in de stad."

Hij benadrukt ook dat de coalitie sp.a-Groen-Open Vld geen "anti-autobeleid" voert. "Maar al diegenen die denken dat je de auto onbeperkt moeten toelaten in de binnenstad, vergissen zich. We weten dat het aantal auto's in Gent de laatste tien jaar met 30 pct is toegenomen en we weten bovendien dat 40 pct van de auto's die door het stadscentrum rijden er niet moeten zijn," aldus de Gentse burgervader die uit de lijst van 10 meest filegevoelige steden van Europa wil.

Termont herinnert er voorts aan dat de bevoegde schepen al maandenlang met het plan inspraakmomenten organiseert en dat polarisatie "ons geen stap vooruithelpt". De burgervader roept zijn inwoners op kritisch, maar positief, mee te werken.

GENT 15/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u