Mobiliteitsonderzoek - "Aanbod van openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg"

 Mobiliteitsonderzoek - "Aanbod van openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg"

"Zowel inzake frequentie van de verbindingen als de diversiteit van de tarieven is het aanbod van het openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg om potentiële klanten achter het stuur van hun wagen te halen." Dat zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus, de beweging voor beter openbaar vervoer. Hij reageert daarmee op een onderzoek het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt waaruit blijkt dat amper een derde van alle boodschappen wordt gedaan met duurzame vervoersmiddelen, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Zelfs verplaatsingen van minder dan een kilometer gebeuren volgens het IMOB-UHasselt-onderzoek met de wagen.

"Dit is erg jammer, want net de winkelverplaatsingen en de recreatieve ritten vormen een groot groeipotentieel voor het openbaar vervoer", zegt Vanseveren. "We merken ook dat zowel de federale als de Vlaamse regering te veel inzetten op het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer en niet genoeg op het woon-shopping en woon-recreatieverkeer."

De NMBS gaat daarbij nog meer de mist in dan De Lijn, vindt de TreinTramBus-woordvoerder. "Zaterdag is zondag bij het spoor en dat betekent minder verbindingen. En ze hebben ook geen groepstarief voor het shoppen met de trein , terwijl winkelen vaak een gezinsaangelegenheid is."

De Lijn doet het zowel wat frequentie op zaterdag en wat groepstariefmogelijkheden beter dan de NMBS, maar "alles begint met een mix van aantrekkelijke tarieven, aantrekkelijke frequenties en betrouwbaarheid van de dienstverlening en die combinatie is bij ons openbaar vervoer nog onvoldoende uitgebouwd", zegt Vanseveren.

Daarnaast is er nog de specifieke ruimtelijke ordening waarbij winkels vaak langs boulevards buiten de steden zijn uitgebouwd. "Die zijn goed bereikbaar met de auto, maar worden slecht bediend door het openbaar vervoer", zegt Vanseveren. "In de binnensteden zie je dat de bus wel gebruikt wordt om te gaan shoppen. Temeer omdat je als autogebruiker wordt afgeschrikt met een hoge parkeerrekening."

BRUSSEL 05/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u