Mobiliteitsonderzoek - "Aanbod van openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg"

 Mobiliteitsonderzoek - "Aanbod van openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg"

"Zowel inzake frequentie van de verbindingen als de diversiteit van de tarieven is het aanbod van het openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg om potentiële klanten achter het stuur van hun wagen te halen." Dat zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus, de beweging voor beter openbaar vervoer. Hij reageert daarmee op een onderzoek het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt waaruit blijkt dat amper een derde van alle boodschappen wordt gedaan met duurzame vervoersmiddelen, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Zelfs verplaatsingen van minder dan een kilometer gebeuren volgens het IMOB-UHasselt-onderzoek met de wagen.

"Dit is erg jammer, want net de winkelverplaatsingen en de recreatieve ritten vormen een groot groeipotentieel voor het openbaar vervoer", zegt Vanseveren. "We merken ook dat zowel de federale als de Vlaamse regering te veel inzetten op het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer en niet genoeg op het woon-shopping en woon-recreatieverkeer."

De NMBS gaat daarbij nog meer de mist in dan De Lijn, vindt de TreinTramBus-woordvoerder. "Zaterdag is zondag bij het spoor en dat betekent minder verbindingen. En ze hebben ook geen groepstarief voor het shoppen met de trein , terwijl winkelen vaak een gezinsaangelegenheid is."

De Lijn doet het zowel wat frequentie op zaterdag en wat groepstariefmogelijkheden beter dan de NMBS, maar "alles begint met een mix van aantrekkelijke tarieven, aantrekkelijke frequenties en betrouwbaarheid van de dienstverlening en die combinatie is bij ons openbaar vervoer nog onvoldoende uitgebouwd", zegt Vanseveren.

Daarnaast is er nog de specifieke ruimtelijke ordening waarbij winkels vaak langs boulevards buiten de steden zijn uitgebouwd. "Die zijn goed bereikbaar met de auto, maar worden slecht bediend door het openbaar vervoer", zegt Vanseveren. "In de binnensteden zie je dat de bus wel gebruikt wordt om te gaan shoppen. Temeer omdat je als autogebruiker wordt afgeschrikt met een hoge parkeerrekening."

BRUSSEL 05/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u