Mobiliteitsonderzoek - "Aanbod van openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg"

 Mobiliteitsonderzoek - "Aanbod van openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg"

"Zowel inzake frequentie van de verbindingen als de diversiteit van de tarieven is het aanbod van het openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg om potentiële klanten achter het stuur van hun wagen te halen." Dat zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus, de beweging voor beter openbaar vervoer. Hij reageert daarmee op een onderzoek het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt waaruit blijkt dat amper een derde van alle boodschappen wordt gedaan met duurzame vervoersmiddelen, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Zelfs verplaatsingen van minder dan een kilometer gebeuren volgens het IMOB-UHasselt-onderzoek met de wagen.

"Dit is erg jammer, want net de winkelverplaatsingen en de recreatieve ritten vormen een groot groeipotentieel voor het openbaar vervoer", zegt Vanseveren. "We merken ook dat zowel de federale als de Vlaamse regering te veel inzetten op het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer en niet genoeg op het woon-shopping en woon-recreatieverkeer."

De NMBS gaat daarbij nog meer de mist in dan De Lijn, vindt de TreinTramBus-woordvoerder. "Zaterdag is zondag bij het spoor en dat betekent minder verbindingen. En ze hebben ook geen groepstarief voor het shoppen met de trein , terwijl winkelen vaak een gezinsaangelegenheid is."

De Lijn doet het zowel wat frequentie op zaterdag en wat groepstariefmogelijkheden beter dan de NMBS, maar "alles begint met een mix van aantrekkelijke tarieven, aantrekkelijke frequenties en betrouwbaarheid van de dienstverlening en die combinatie is bij ons openbaar vervoer nog onvoldoende uitgebouwd", zegt Vanseveren.

Daarnaast is er nog de specifieke ruimtelijke ordening waarbij winkels vaak langs boulevards buiten de steden zijn uitgebouwd. "Die zijn goed bereikbaar met de auto, maar worden slecht bediend door het openbaar vervoer", zegt Vanseveren. "In de binnensteden zie je dat de bus wel gebruikt wordt om te gaan shoppen. Temeer omdat je als autogebruiker wordt afgeschrikt met een hoge parkeerrekening."

BRUSSEL 05/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u