Mobiliteitsonderzoek - "Aanbod van openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg"

 Mobiliteitsonderzoek - "Aanbod van openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg"

"Zowel inzake frequentie van de verbindingen als de diversiteit van de tarieven is het aanbod van het openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg om potentiële klanten achter het stuur van hun wagen te halen." Dat zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus, de beweging voor beter openbaar vervoer. Hij reageert daarmee op een onderzoek het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt waaruit blijkt dat amper een derde van alle boodschappen wordt gedaan met duurzame vervoersmiddelen, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Zelfs verplaatsingen van minder dan een kilometer gebeuren volgens het IMOB-UHasselt-onderzoek met de wagen.

"Dit is erg jammer, want net de winkelverplaatsingen en de recreatieve ritten vormen een groot groeipotentieel voor het openbaar vervoer", zegt Vanseveren. "We merken ook dat zowel de federale als de Vlaamse regering te veel inzetten op het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer en niet genoeg op het woon-shopping en woon-recreatieverkeer."

De NMBS gaat daarbij nog meer de mist in dan De Lijn, vindt de TreinTramBus-woordvoerder. "Zaterdag is zondag bij het spoor en dat betekent minder verbindingen. En ze hebben ook geen groepstarief voor het shoppen met de trein , terwijl winkelen vaak een gezinsaangelegenheid is."

De Lijn doet het zowel wat frequentie op zaterdag en wat groepstariefmogelijkheden beter dan de NMBS, maar "alles begint met een mix van aantrekkelijke tarieven, aantrekkelijke frequenties en betrouwbaarheid van de dienstverlening en die combinatie is bij ons openbaar vervoer nog onvoldoende uitgebouwd", zegt Vanseveren.

Daarnaast is er nog de specifieke ruimtelijke ordening waarbij winkels vaak langs boulevards buiten de steden zijn uitgebouwd. "Die zijn goed bereikbaar met de auto, maar worden slecht bediend door het openbaar vervoer", zegt Vanseveren. "In de binnensteden zie je dat de bus wel gebruikt wordt om te gaan shoppen. Temeer omdat je als autogebruiker wordt afgeschrikt met een hoge parkeerrekening."

BRUSSEL 05/08 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Daar is de zon, daar is de BOB-campagne

Vrijdag 01 Juli 2022

Daar is de zon, daar is de BOB-campagne

‘Deze keer ben ik BOB’ luidt de titel van de nieuwe BOB-zomercampagne. Dat België uitermate slecht scoort in een Europees onderzoek naar alcohol achter het stuur, toont het blijvende belang van dergelijke campagnes aan.

Lees meer
 Nieuwe wet voor de elektrische step

Woensdag 29 Juni 2022

Nieuwe wet voor de elektrische step

De regels voor elektrische steps staan op het punt te veranderen als gevolg van een wijziging in de verkeerswetgeving. Deze wijzigingen treden in werking op 1 juli 2022. Intolaw biedt u een overzicht van de wijzigingen die van kracht zullen worden:

Lees meer
 Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

Donderdag 16 Juni 2022

Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

De objectiviteitsclausule is een clausule die wettelijk aanwezig moet zijn in alle rechtsbijstandverzekeringspolissen. Maar wat is het doel ervan, wanneer kan er een beroep op worden gedaan en wat met de mogelijke kosten bij de toepassing ervan? De advocaten van Intolaw vatten in dit artikel samen wat u moet weten over de objectiviteitsclausule in België

Lees meer
close menu 1u