Mobiliteitsonderzoek - "Aanbod van openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg"
Donderdag 06 Augustus 2015

"Zowel inzake frequentie van de verbindingen als de diversiteit van de tarieven is het aanbod van het openbaar vervoer niet aantrekkelijk genoeg om potentiële klanten achter het stuur van hun wagen te halen." Dat zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus, de beweging voor beter openbaar vervoer. Hij reageert daarmee op een onderzoek het Instituut voor Mobiliteit aan de UHasselt waaruit blijkt dat amper een derde van alle boodschappen wordt gedaan met duurzame vervoersmiddelen, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Zelfs verplaatsingen van minder dan een kilometer gebeuren volgens het IMOB-UHasselt-onderzoek met de wagen.
"Dit is erg jammer, want net de winkelverplaatsingen en de recreatieve ritten vormen een groot groeipotentieel voor het openbaar vervoer", zegt Vanseveren. "We merken ook dat zowel de federale als de Vlaamse regering te veel inzetten op het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer en niet genoeg op het woon-shopping en woon-recreatieverkeer."
De NMBS gaat daarbij nog meer de mist in dan De Lijn, vindt de TreinTramBus-woordvoerder. "Zaterdag is zondag bij het spoor en dat betekent minder verbindingen. En ze hebben ook geen groepstarief voor het shoppen met de trein , terwijl winkelen vaak een gezinsaangelegenheid is."
De Lijn doet het zowel wat frequentie op zaterdag en wat groepstariefmogelijkheden beter dan de NMBS, maar "alles begint met een mix van aantrekkelijke tarieven, aantrekkelijke frequenties en betrouwbaarheid van de dienstverlening en die combinatie is bij ons openbaar vervoer nog onvoldoende uitgebouwd", zegt Vanseveren.
Daarnaast is er nog de specifieke ruimtelijke ordening waarbij winkels vaak langs boulevards buiten de steden zijn uitgebouwd. "Die zijn goed bereikbaar met de auto, maar worden slecht bediend door het openbaar vervoer", zegt Vanseveren. "In de binnensteden zie je dat de bus wel gebruikt wordt om te gaan shoppen. Temeer omdat je als autogebruiker wordt afgeschrikt met een hoge parkeerrekening."
BRUSSEL 05/08 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer