MIVB wil rijgedrag buschauffeurs optimaliseren

  MIVB wil rijgedrag buschauffeurs optimaliseren

Via een nieuw bakje in de bestuurderskabine krijgen buschauffeurs van de MIVB voortaan directe feedback over hun rijgedrag. Met een rustigere rijstijl hoopt de Brusselse vervoersmaatschappij te besparen, minder CO2 uit te stoten en het comfort van de reizigers te verhogen.

De boortindicator "RIBAC" bestaat uit een zwart doosje op het dashboard met vijf groene lampjes, die overeenkomen met vijf indicatoren van het rijgedrag van de bestuurder: het toerental, te bruusk remmen, te snel optrekken, het algemene comfort (schokken, heftige bochten) en te lang blijven stilstaan met de motor aan. Als bij één van deze vijf indicatoren een grens wordt overschreden, licht het overeenkomstige lampje rood op.

"Dit hulpmiddel voor onze bestuurders draaide anderhalve maand proef met een ploeg van 30 chauffeurs. Het resultaat is opmerkelijk", zegt MIVB-CEO Brieuc de Meeûs. "We merkten een daling van het brandstofgebruik met 7 procent en het comfort voor de reiziger is aanzienlijk hoger".

Het nieuwe systeem komt in alle recente bussen (571 van de 688). Aangezien de MIVB-bussen elk jaar tussen de 10 en 15 miljoen liter diesel verbruiken, zou het jaarlijkse verbruik verminderen met ongeveer 700.000 liter. De vervoersmaatschappij betaalt momenteel iets minder dan een euro voor een liter brandstof, waardoor de jaarlijkse besparing in elk geval meer dan 500.000 euro bedraagt.

Tegelijk krijgen de buschauffeurs op het terrein een training, waarbij de coach advies geeft en soms zelf het stuur overneemt om een aantal punten in de verf te zetten. Tegen juni 2016 moeten alle 2.000 MIVB-chauffeurs de coaching gekregen hebben. "Het is voor de chauffeurs niet altijd eenvoudig rustig te blijven in het Brusselse verkeer. Toch vraagt de reiziger dit. Daarom voorzien we deze oplossing", aldus nog minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).

BRUSSEL 08/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u