MIVB wil rijgedrag buschauffeurs optimaliseren

  MIVB wil rijgedrag buschauffeurs optimaliseren

Via een nieuw bakje in de bestuurderskabine krijgen buschauffeurs van de MIVB voortaan directe feedback over hun rijgedrag. Met een rustigere rijstijl hoopt de Brusselse vervoersmaatschappij te besparen, minder CO2 uit te stoten en het comfort van de reizigers te verhogen.

De boortindicator "RIBAC" bestaat uit een zwart doosje op het dashboard met vijf groene lampjes, die overeenkomen met vijf indicatoren van het rijgedrag van de bestuurder: het toerental, te bruusk remmen, te snel optrekken, het algemene comfort (schokken, heftige bochten) en te lang blijven stilstaan met de motor aan. Als bij één van deze vijf indicatoren een grens wordt overschreden, licht het overeenkomstige lampje rood op.

"Dit hulpmiddel voor onze bestuurders draaide anderhalve maand proef met een ploeg van 30 chauffeurs. Het resultaat is opmerkelijk", zegt MIVB-CEO Brieuc de Meeûs. "We merkten een daling van het brandstofgebruik met 7 procent en het comfort voor de reiziger is aanzienlijk hoger".

Het nieuwe systeem komt in alle recente bussen (571 van de 688). Aangezien de MIVB-bussen elk jaar tussen de 10 en 15 miljoen liter diesel verbruiken, zou het jaarlijkse verbruik verminderen met ongeveer 700.000 liter. De vervoersmaatschappij betaalt momenteel iets minder dan een euro voor een liter brandstof, waardoor de jaarlijkse besparing in elk geval meer dan 500.000 euro bedraagt.

Tegelijk krijgen de buschauffeurs op het terrein een training, waarbij de coach advies geeft en soms zelf het stuur overneemt om een aantal punten in de verf te zetten. Tegen juni 2016 moeten alle 2.000 MIVB-chauffeurs de coaching gekregen hebben. "Het is voor de chauffeurs niet altijd eenvoudig rustig te blijven in het Brusselse verkeer. Toch vraagt de reiziger dit. Daarom voorzien we deze oplossing", aldus nog minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).

BRUSSEL 08/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u