MIVB wil rijgedrag buschauffeurs optimaliseren

  MIVB wil rijgedrag buschauffeurs optimaliseren

Via een nieuw bakje in de bestuurderskabine krijgen buschauffeurs van de MIVB voortaan directe feedback over hun rijgedrag. Met een rustigere rijstijl hoopt de Brusselse vervoersmaatschappij te besparen, minder CO2 uit te stoten en het comfort van de reizigers te verhogen.

De boortindicator "RIBAC" bestaat uit een zwart doosje op het dashboard met vijf groene lampjes, die overeenkomen met vijf indicatoren van het rijgedrag van de bestuurder: het toerental, te bruusk remmen, te snel optrekken, het algemene comfort (schokken, heftige bochten) en te lang blijven stilstaan met de motor aan. Als bij één van deze vijf indicatoren een grens wordt overschreden, licht het overeenkomstige lampje rood op.

"Dit hulpmiddel voor onze bestuurders draaide anderhalve maand proef met een ploeg van 30 chauffeurs. Het resultaat is opmerkelijk", zegt MIVB-CEO Brieuc de Meeûs. "We merkten een daling van het brandstofgebruik met 7 procent en het comfort voor de reiziger is aanzienlijk hoger".

Het nieuwe systeem komt in alle recente bussen (571 van de 688). Aangezien de MIVB-bussen elk jaar tussen de 10 en 15 miljoen liter diesel verbruiken, zou het jaarlijkse verbruik verminderen met ongeveer 700.000 liter. De vervoersmaatschappij betaalt momenteel iets minder dan een euro voor een liter brandstof, waardoor de jaarlijkse besparing in elk geval meer dan 500.000 euro bedraagt.

Tegelijk krijgen de buschauffeurs op het terrein een training, waarbij de coach advies geeft en soms zelf het stuur overneemt om een aantal punten in de verf te zetten. Tegen juni 2016 moeten alle 2.000 MIVB-chauffeurs de coaching gekregen hebben. "Het is voor de chauffeurs niet altijd eenvoudig rustig te blijven in het Brusselse verkeer. Toch vraagt de reiziger dit. Daarom voorzien we deze oplossing", aldus nog minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a).

BRUSSEL 08/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u