Minister Weyts heeft aan De Lijn gevraagd te stoppen met bibberpremie

 Minister Weyts heeft aan De Lijn gevraagd te stoppen met bibberpremie

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft in een onderhoud met De Lijn gevraagd te stoppen met de bibberpremie voor chauffeurs die naar Brussel rijden zolang het veiligheidsniveau op 4 staat. "Ik heb gevraagd te stoppen met die premie. Ik heb begrepen dat er wel een getekend document is met de vakbonden, maar dan moet men opnieuw rond de tafel zitten met de vakbonden en dat gebeurt nu ook", zegt Weyts.

Buschauffeurs van De Lijn in Vlaams-Brabant krijgen (voorlopig) 50 euro ­extra per dag, wanneer ze - ondanks het dreigingsniveau 4 - toch bereid zijn met hun bus richting Brussel te rijden. Dat is De Lijn eerder deze week met de vakbonden overeengekomen.

Op die 'bibberpremie' was intussen veel kritiek gekomen en minister van Mobiliteit Ben Weyts noemde het gisteren/woensdag ook "een verkeerd signaal". Intussen heeft de N-VA-minister een contact gehad met De Lijn. "Ik heb gevraagd te stoppen met de premie", aldus Weyts. "Op een moment dat we aan iedereen vragen om de draad terug op te nemen en mensen hun kinderen op de bus zetten, kunnen we de chauffeurs van die bus toch niet dat soort premie geven?", aldus Weyts.

Het is wel zo dat er over die premie een ondertekende afspraak bestaat tussen De Lijn en de vakbonden. "Het is dus nodig dat de vakbonden en De Lijn opnieuw aan tafel gaan zitten. Maar ik heb ook begrepen dat sommige vakbonden zeggen dat zij de premie niet hebben gevraagd", aldus Weyts.

Is er dan geen risico dat chauffeurs zullen weigeren naar Brussel te rijden zolang het dreigingsniveau op 4 staat? "Je kan chauffeurs niet verplichten om te rijden, maar ik roep de chauffeurs van De Lijn op dat toch te doen", besluit de N-VA-minister. BRUSSEL 26/11 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u