Minister van Mobiliteit start herziening wegcode
Zaterdag 05 Maart 2016
Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) start met de herziening van de wegcode. Eerste etappe is het raadplegen van de gewesten, justitie en politie, zoals aangekondigd op de staten-generaal van de verkeersveiligheid. Dat meldt het kabinet-Galant zaterdag in een persbericht.
Volgens de minister zijn twee opties mogelijk om de werkmethode te bepalen.
De eerste mogelijkheid bestaat erin uit te gaan van het werk dat sinds 2005 is uitgevoerd door de Federale Commissie voor de Verkeersveiligheid en de FOD Mobiliteit en Vervoer. Dit werk - de "nul-versie" genoemd - leidde tot een diepgaande herziening van de structuur van de huidige Wegcode en tot een herformulering van talrijke artikelen die stilaan onbegrijpelijk waren geworden. "Kiezen voor die mogelijkheid zou een volledig herschrijven van de Wegcode mogelijk maken, maar zou tevens een wijziging vereisen van alle teksten die naar het KB van 1975 verwijzen en van de computerprogramma's van Justitie en Binnenlandse Zaken met betrekking tot de sancties die op dit ogenblik gerelateerd zijn aan de artikelen uit de Wegcode", aldus het kabinet.
De tweede optie bestaat erin uit te gaan van de bestaande tekst (uit 1975) en de artikelen in overweging te nemen die in de nul-versie geherformuleerd werden. "De al te conflictuele artikelen zouden tussen haakjes kunnen worden geplaatst, de discrepanties zouden weggewerkt worden en de nieuwe zaken die aangevraagd worden door de gewesten, de politie of nog de vertegenwoordigers van de weggebruikers zouden eveneens kunnen worden ingevoerd. Kiezen voor deze meer realistische mogelijkheid zou het mogelijk maken de tekst te moderniseren zonder aan de structuur van de Wegcode te raken."
Ook andere stakeholders (vertegenwoordigers van weggebruikers, verbonden, enz.) zullen geraadpleegd worden, aldus minister Galant. "Het ligt in mijn bedoeling om dit werk, te finaliseren." De eerste vergaderingen dateren van meer dan 10 jaar geleden.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer