Minister Galant vraagt burgers om voorstellen voor veiliger verkeer
Dinsdag 20 Oktober 2015
De overheid slaagt er maar niet in om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers snel genoeg te laten dalen. Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) onderkent haar machteloosheid en roept burgers nu op om zelf met voorstellen te komen, schrijft De Standaard dinsdag.
De minister publiceert een open brief in de krant. Ze geeft toe dat ons land er niet in zal slagen tegen 2020 het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tot maximaal 420 te beperken, zoals enkele jaren geleden is afgesproken op een Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid.
Galant wijst erop dat "de impact van de overheid zijn limieten bijna heeft bereikt". Ze verwijst naar de strengere bestraffing van recidivisten, de hogere pakkans en andere maatregelen die genomen zijn. "Ik ben een minister, geen tovenaar", aldus Galant. Daarom roept ze de hulp in van de gewone burger.
Die zal op een nieuwe Staten-Generaal eind dit jaar voorstellen kunnen doen. Werkgroepen rond de wegcode, pakkans, recidive, technologie en ongevallenanalyse starten volgende maand. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden op de website www.sgvv2015.be.
BRUSSEL 20/10 04:25 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer