Minder rode keuringsbewijzen ondanks meer personenautokeuringen in 2014

 Minder rode keuringsbewijzen ondanks meer personenautokeuringen in 2014

De autokeuringscentra in België hebben vorig jaar 596.288 rode keuringsbewijzen uitgereikt. Dat zijn er bijna 30.000 minder dan in 2013. Nochtans werden er duidelijk meer personenwagens volledig gekeurd: 2.977.274 tegenover 2.865.308 in 2013. Een op de vijf personenwagens kreeg vorig jaar dus een rood keuringsbewijs, zo blijkt woensdag uit het jaarverslag van GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs. Procentueel gezien kregen in het Brussels gewest de meeste wagens (een op de vier) een rood keuringsbewijs.

Van de rode keuringsbewijzen waren er vorig jaar 37.791 met een onmiddellijk verbod tot het verkeer (code 1). Dat waren er wel meer dan in 2013 (33.881). In het Vlaams gewest werden vorig jaar bijna 1,85 miljoen personenwagens gekeurd, waarvan er bijna 362.000 een rood keuringsbewijs kregen. In het Waals gewest werden vorig jaar ruim 908.000 personenwagens gekeurd, waarvan er 179.508 een rood keuringsbewijs kregen. Voor het Brussels gewest ging het vorig jaar om bijna 221.000 keuringen en bijna 55.000 rode keuringsbewijzen.

Procentueel gezien kregen in Vlaanderen de minste wagens - iets minder dan een op de vijf - een rood keuringsbewijs, al is het verschil met Wallonië niet groot. Wél is er een verschil met Brussel, waar ongeveer een op de vier personenwagens een rood keuringsbewijs kreeg.

De meest voorkomende tekortkomingen op de rode keuringsbewijzen met verbod tot het verkeer hadden betrekking op de banden, remmen en stoplichten. De meest voorkomende tekortkomingen op de rode keuringsbewijzen met beperkte geldigheid betroffen de dimlichten, ophanging achteraan, remmen en uitlaatgassen.

Bij de tweedehandskeuringen, verplicht bij de verkoop van een personen- of licht bedrijfsvoertuig, waren er vorig jaar 158.790 rode keuringsbewijzen op 771.178 volledige keuringen. Een jaar eerder waren dat er nog respectievelijk 169.862 op 778.241 keuringen.

Vorig jaar werden in België ook 575.318 lichte bedrijfsvoertuigen gekeurd, waarvan er 120.615 een rood keuringsbewijs kregen. Een jaar eerder waren dat er 560.425, waarvan er 126.361 een rood keuringsbewijs ontvingen. Bij de zware bedrijfsvoertuigen (meer dan 3,5 ton) vonden vorig jaar 142.627 volledige keuringen plaats (30.300 rode keuringsbewijzen), tegenover 144.449 keuringen (34.714 rode keuringsbewijzen) het jaar daarvoor.

Sinds 1 september 2009 zijn de keuringscentra iedere maandag en/of donderdag open tot 19.00 uur in plaats van 17.00 uur. Vorig jaar werden tijdens die avondopeningen 197.823 keuringen van alle types uitgevoerd, een stijging met 3,75 procent in vergelijking met 2013. Het aantal keuringen tijdens avondopeningen stijgt daarmee voor het vijfde jaar op rij.

De avondopeningen zijn het populairst in Vlaanderen (5 procent van de keuringen) en Wallonië (2,7 procent), en het minst in het Brussels gewest (1,6 procent). Meer dan een miljoen voertuigen werden vorig jaar op afspraak gekeurd. Het ging om gemiddeld een op de vier personenwagens en wagens voor dubbel gebruik.

GOCA controleert ook ieder jaar meer dan 9.000 bedrijfsvoertuigen, in België of in het buitenland ingeschreven, langs de weg om de technische staat tussen de periodieke keuringen na te gaan. Dat aantal zal tegen 2018 verhoogd worden met 1.000 voertuigen om te voldoen aan de vereisten van het "Roadworthiness Package" van Europa. Van de voertuigen die langs de weg gecontroleerd werden vertoonde vorig jaar 22,4 procent tekortkomingen (12,7 procent vertoonde een "ernstig defect").

Tot slot hekelt GOCA in het jaarverslag ook een "onrustwekkende fenomeen van druk uitgeoefend door illegale verhuurders van ZZ-nummerplaten (proefrittenplaat) op de inspecteurs van de keuringcentra, waardoor het risico op fraudegevallen verhoogt". GOCA en Federauto zullen hiervoor een gemeenschappelijk actieplan aan de bevoegde overheden voorstellen.

BRUSSEL 27/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u