Minder rode keuringsbewijzen ondanks meer personenautokeuringen in 2014

 Minder rode keuringsbewijzen ondanks meer personenautokeuringen in 2014

De autokeuringscentra in België hebben vorig jaar 596.288 rode keuringsbewijzen uitgereikt. Dat zijn er bijna 30.000 minder dan in 2013. Nochtans werden er duidelijk meer personenwagens volledig gekeurd: 2.977.274 tegenover 2.865.308 in 2013. Een op de vijf personenwagens kreeg vorig jaar dus een rood keuringsbewijs, zo blijkt woensdag uit het jaarverslag van GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs. Procentueel gezien kregen in het Brussels gewest de meeste wagens (een op de vier) een rood keuringsbewijs.

Van de rode keuringsbewijzen waren er vorig jaar 37.791 met een onmiddellijk verbod tot het verkeer (code 1). Dat waren er wel meer dan in 2013 (33.881). In het Vlaams gewest werden vorig jaar bijna 1,85 miljoen personenwagens gekeurd, waarvan er bijna 362.000 een rood keuringsbewijs kregen. In het Waals gewest werden vorig jaar ruim 908.000 personenwagens gekeurd, waarvan er 179.508 een rood keuringsbewijs kregen. Voor het Brussels gewest ging het vorig jaar om bijna 221.000 keuringen en bijna 55.000 rode keuringsbewijzen.

Procentueel gezien kregen in Vlaanderen de minste wagens - iets minder dan een op de vijf - een rood keuringsbewijs, al is het verschil met Wallonië niet groot. Wél is er een verschil met Brussel, waar ongeveer een op de vier personenwagens een rood keuringsbewijs kreeg.

De meest voorkomende tekortkomingen op de rode keuringsbewijzen met verbod tot het verkeer hadden betrekking op de banden, remmen en stoplichten. De meest voorkomende tekortkomingen op de rode keuringsbewijzen met beperkte geldigheid betroffen de dimlichten, ophanging achteraan, remmen en uitlaatgassen.

Bij de tweedehandskeuringen, verplicht bij de verkoop van een personen- of licht bedrijfsvoertuig, waren er vorig jaar 158.790 rode keuringsbewijzen op 771.178 volledige keuringen. Een jaar eerder waren dat er nog respectievelijk 169.862 op 778.241 keuringen.

Vorig jaar werden in België ook 575.318 lichte bedrijfsvoertuigen gekeurd, waarvan er 120.615 een rood keuringsbewijs kregen. Een jaar eerder waren dat er 560.425, waarvan er 126.361 een rood keuringsbewijs ontvingen. Bij de zware bedrijfsvoertuigen (meer dan 3,5 ton) vonden vorig jaar 142.627 volledige keuringen plaats (30.300 rode keuringsbewijzen), tegenover 144.449 keuringen (34.714 rode keuringsbewijzen) het jaar daarvoor.

Sinds 1 september 2009 zijn de keuringscentra iedere maandag en/of donderdag open tot 19.00 uur in plaats van 17.00 uur. Vorig jaar werden tijdens die avondopeningen 197.823 keuringen van alle types uitgevoerd, een stijging met 3,75 procent in vergelijking met 2013. Het aantal keuringen tijdens avondopeningen stijgt daarmee voor het vijfde jaar op rij.

De avondopeningen zijn het populairst in Vlaanderen (5 procent van de keuringen) en Wallonië (2,7 procent), en het minst in het Brussels gewest (1,6 procent). Meer dan een miljoen voertuigen werden vorig jaar op afspraak gekeurd. Het ging om gemiddeld een op de vier personenwagens en wagens voor dubbel gebruik.

GOCA controleert ook ieder jaar meer dan 9.000 bedrijfsvoertuigen, in België of in het buitenland ingeschreven, langs de weg om de technische staat tussen de periodieke keuringen na te gaan. Dat aantal zal tegen 2018 verhoogd worden met 1.000 voertuigen om te voldoen aan de vereisten van het "Roadworthiness Package" van Europa. Van de voertuigen die langs de weg gecontroleerd werden vertoonde vorig jaar 22,4 procent tekortkomingen (12,7 procent vertoonde een "ernstig defect").

Tot slot hekelt GOCA in het jaarverslag ook een "onrustwekkende fenomeen van druk uitgeoefend door illegale verhuurders van ZZ-nummerplaten (proefrittenplaat) op de inspecteurs van de keuringcentra, waardoor het risico op fraudegevallen verhoogt". GOCA en Federauto zullen hiervoor een gemeenschappelijk actieplan aan de bevoegde overheden voorstellen.

BRUSSEL 27/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u