Minder ongevallen en verkeersdoden in eerste maanden 2015
Maandag 22 Juni 2015
Volgens de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) is het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen tijdens de eerste drie maanden van 2015 lichtjes gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (-2,9 procent). Een meer uitgesproken daling is er bij het aantal ongevallen (-9,3 procent) en het aantal gewonden (-8,4 procent). De evolutie is positief in Vlaanderen en Wallonië, maar in het Brussels Gewest vielen meer doden en gewonden op de wegen.
In absolute aantallen waren er 925 letselongevallen, 1.070 gewonden en 4 verkeersdoden minder tijdens de eerste drie maanden van dit jaar. In absolute cijfers is de daling van het aantal verkeersdoden in Vlaanderen en Wallonië gelijk: -4. Voor de Waalse regio betekent dit een daling met 7,1 pct (52 in plaats van 56 doden). In Vlaanderen daalt het aantal verkeersdoden met 5,1 pct (75 in plaats van 79 doden). In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest daarentegen is de evolutie eerder verontrustend. Daar is het aantal doden met 4 toegenomen (6 in plaats van 2 doden).
In Vlaanderen daalde het aantal letselongevallen met 11,7 pct en het aantal gewonden met 10,5 pct. Hiermee doet Vlaanderen het beter dan de andere gewesten. Eenzelfde gunstige evolutie zien we in Wallonië, maar de daling is er iets minder sterk: letselongevallen dalen met 6,7 pct, het aantal gewonden daalt met 6,8 pct. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest stagneert het aantal letselongevallen en zien we een kleine stijging van het aantal gewonden (+1,5 pct).
Bij de opvallendste resultaten van de Verkeersbarometer van het BIVV merken we een sterke daling van het aantal doden bij ongevallen met vrachtwagens (-16) tegenover een sterke stijging van het aantal doden bij ongevallen met lichte vrachtwagens (+7). De evolutie van beide cijfers dient bekeken te worden in het licht van de eerder uitzonderlijke evoluties in het 1ste trimester van 2014, met een sterke stijging van vrachtwagens en een daling voor bestelwagens.
Voor alle categorieën van weggebruikers is er een daling van het aantal letselongevallen. De daling is het sterkst bij motorrijders (-26,7 pct) en fietsers (-18,9 pct).
Het aantal letselongevallen op de snelwegen bleef zo goed als ongewijzigd (+0,5 pct) en het aantal gewonden steeg er met 3,8 pct. Het aantal doden kende een omgekeerde evolutie en bereikte met 8 doden zelfs een laagterecord.
Bij de positieve tendensen uit de barometer van het BIVV zien we een daling van het aantal letselongevallen met jonge automobilisten (18-24 jaar) met 9,3 pct. Ook hier bereiken we een historisch laagterecord. Deze daling is vooral te merken tijdens de nachten (-19 pct).
Op het vlak van verkeersveiligheid kende 2015 een goede start. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar zijn de cijfers over de hele lijn beter. België doet het hiermee beter dan onze buurlanden. Zo noteerden bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland een stijging van het aantal verkeersdoden.
Volgens federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) is de vooruitgang op het vlak van de verkeersveiligheid nog onvoldoende om de doelstelling tegen 2020 te bereiken, met name niet meer dan 420 verkeersdoden per jaar. Daarom komt er begin 2016 een Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid om een balans op te maken en een plan met verdere acties om de doelstellingen alsnog te behalen.
BRUSSEL 18/06 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meerDonderdag 30 Mei 2024
Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AIVan aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.
Lees meerWoensdag 22 Mei 2024
Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.
Lees meer