Minder ongevallen aan spooroverwegen in eerste helft 2015

 Minder ongevallen aan spooroverwegen in eerste helft 2015

Tijdens de eerste helft van dit jaar zijn het aantal ongevallen aan spooroverwegen en het aantal dodelijke slachtoffers gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2014. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Het aantal ongevallen daalde van 25 naar 22, het aantal doden van 5 naar 3. "Waakzaamheid blijft echter vereist want elk ongeval en slachtoffer is er een te veel", aldus Infrabel woensdag in een persbericht.

De zwakke weggebruikers lopen het meeste risico op een dodelijk ongeval. Zo vielen bij 1 ongeval met een fietser en 1 ongeval met een voetganger telkens een dode. Bij de overige 20 ongevallen was een wegvoertuig betrokken, waarbij ook één dode viel. Infrabel ziet een cruciale rol bij de weggebruikers om het aantal ongevallen aan overwegen verder te verminderen. "De belangrijkste oorzaken zijn immers onvoorzichtigheid, gehaastheid, de impact van de weersomstandigheden (regen, mist, zon) én het niet respecteren van de verkeerscode aan overwegen", aldus de infrastructuurbeheerder.

Infrabel beschouwt dat laatste als een sociaal-maatschappelijk probleem en hamert erop steeds aan een overweg te stoppen wanneer een bel rinkelt, de rode lichten knipperen en de slagbomen gesloten of in beweging zijn.

Om de veiligheid aan overwegen te verhogen, worden infrastructurele maatregelen getroffen. Zo schaft Infrabel waar mogelijk overwegen af en worden die vervangen door een brug, tunnel of parallelweg. Een jaar geleden startte de infrastructuurbeheerder ook met de installatie van het nieuwe elektronische belgeluid aan de overwegen. Ongeveer 60 procent van die bellen is intussen geplaatst. Begin volgend jaar zullen volgens Infrabel alle overwegen met bellen over het nieuwe geluid beschikken.

In de eerste zes maanden van 2015 registreerde Infrabel 22.185 minuten vertraging, gemiddeld 2 uur vertraging per dag, door een ongeval zoals een aanrijding of door een voorval zoals een afgereden slagboom of bovenleiding aan een overweg. Het gaat om een lichte stijging in vergelijking met 2014, toen ongevallen en voorvallen aan overwegen 21.281 minuten vertraging veroorzaakten.

Het Belgische spoornet, "één van de drukste netten in Europa", telt momenteel 1.818 overwegen, waarvan 1.584 publieke en 234 private. Van de publieke overwegen zijn er 1.500 (ongeveer 95 procent) uitgerust met actieve signalisatie, zoals slagbomen en/of verkeerslichten en bellen. De overige 84 hebben een passieve signalisatie via verkeersborden en bevinden zich op rustige spoorlijnen, aldus nog de infrastructuurbeheerder.

Van 2005 tot en met 2014 waren er jaarlijks gemiddeld 53 ongevallen aan overwegen en 12 doden, aldus nog Infrabel.

BRUSSEL 16/09 (BELGA)


Bereken uw boete

Actueel

 Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Verkeersboete Spanje: wat moet je weten?

Kreeg je in Spanje een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete veilig bekijkt, betaalt of betwist, wat de termijnen zijn (waaronder de 50% korting bij snelle betaling), hoe je een bestuurder kunt aanwijzen, wat er geldt bij een huurauto en waarom je best niet reageert op sms’jes over “openstaande boetes”.

Lees meer
 Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Verkeersboete Oostenrijk: wat moet je weten?

Rijd je in Oostenrijk en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je je boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, welke termijnen gelden, wat de tol-/vignetregels betekenen (incl. vervangtol) en wat er gebeurt als je niet reageert. Waar nuttig verwijzen we naar officiële bronnen.

Lees meer
 Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Verkeersboete Noorwegen: wat moet je weten?

Rijd je in Noorwegen en krijg je een verkeersboete? Hieronder lees je hoe je de boete bekijkt, veilig betaalt of betwist, wat de termijnen zijn, hoe camera’s (ATK/fotoboks) werken, wanneer je strafpunten krijgt en wat er gebeurt als je niets doet. De info baseert zich op de Noorse politie, Riksadvokaten, Lovdata en de Noorse belastingdienst (inning).

Lees meer
close menu 1u