Minder ongevallen aan spooroverwegen in eerste helft 2015

 Minder ongevallen aan spooroverwegen in eerste helft 2015

Tijdens de eerste helft van dit jaar zijn het aantal ongevallen aan spooroverwegen en het aantal dodelijke slachtoffers gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2014. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Het aantal ongevallen daalde van 25 naar 22, het aantal doden van 5 naar 3. "Waakzaamheid blijft echter vereist want elk ongeval en slachtoffer is er een te veel", aldus Infrabel woensdag in een persbericht.

De zwakke weggebruikers lopen het meeste risico op een dodelijk ongeval. Zo vielen bij 1 ongeval met een fietser en 1 ongeval met een voetganger telkens een dode. Bij de overige 20 ongevallen was een wegvoertuig betrokken, waarbij ook één dode viel. Infrabel ziet een cruciale rol bij de weggebruikers om het aantal ongevallen aan overwegen verder te verminderen. "De belangrijkste oorzaken zijn immers onvoorzichtigheid, gehaastheid, de impact van de weersomstandigheden (regen, mist, zon) én het niet respecteren van de verkeerscode aan overwegen", aldus de infrastructuurbeheerder.

Infrabel beschouwt dat laatste als een sociaal-maatschappelijk probleem en hamert erop steeds aan een overweg te stoppen wanneer een bel rinkelt, de rode lichten knipperen en de slagbomen gesloten of in beweging zijn.

Om de veiligheid aan overwegen te verhogen, worden infrastructurele maatregelen getroffen. Zo schaft Infrabel waar mogelijk overwegen af en worden die vervangen door een brug, tunnel of parallelweg. Een jaar geleden startte de infrastructuurbeheerder ook met de installatie van het nieuwe elektronische belgeluid aan de overwegen. Ongeveer 60 procent van die bellen is intussen geplaatst. Begin volgend jaar zullen volgens Infrabel alle overwegen met bellen over het nieuwe geluid beschikken.

In de eerste zes maanden van 2015 registreerde Infrabel 22.185 minuten vertraging, gemiddeld 2 uur vertraging per dag, door een ongeval zoals een aanrijding of door een voorval zoals een afgereden slagboom of bovenleiding aan een overweg. Het gaat om een lichte stijging in vergelijking met 2014, toen ongevallen en voorvallen aan overwegen 21.281 minuten vertraging veroorzaakten.

Het Belgische spoornet, "één van de drukste netten in Europa", telt momenteel 1.818 overwegen, waarvan 1.584 publieke en 234 private. Van de publieke overwegen zijn er 1.500 (ongeveer 95 procent) uitgerust met actieve signalisatie, zoals slagbomen en/of verkeerslichten en bellen. De overige 84 hebben een passieve signalisatie via verkeersborden en bevinden zich op rustige spoorlijnen, aldus nog de infrastructuurbeheerder.

Van 2005 tot en met 2014 waren er jaarlijks gemiddeld 53 ongevallen aan overwegen en 12 doden, aldus nog Infrabel.

BRUSSEL 16/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u