Minder ongevallen aan spooroverwegen in eerste helft 2015
Donderdag 17 September 2015

Tijdens de eerste helft van dit jaar zijn het aantal ongevallen aan spooroverwegen en het aantal dodelijke slachtoffers gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2014. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Het aantal ongevallen daalde van 25 naar 22, het aantal doden van 5 naar 3. "Waakzaamheid blijft echter vereist want elk ongeval en slachtoffer is er een te veel", aldus Infrabel woensdag in een persbericht.
De zwakke weggebruikers lopen het meeste risico op een dodelijk ongeval. Zo vielen bij 1 ongeval met een fietser en 1 ongeval met een voetganger telkens een dode. Bij de overige 20 ongevallen was een wegvoertuig betrokken, waarbij ook één dode viel. Infrabel ziet een cruciale rol bij de weggebruikers om het aantal ongevallen aan overwegen verder te verminderen. "De belangrijkste oorzaken zijn immers onvoorzichtigheid, gehaastheid, de impact van de weersomstandigheden (regen, mist, zon) én het niet respecteren van de verkeerscode aan overwegen", aldus de infrastructuurbeheerder.
Infrabel beschouwt dat laatste als een sociaal-maatschappelijk probleem en hamert erop steeds aan een overweg te stoppen wanneer een bel rinkelt, de rode lichten knipperen en de slagbomen gesloten of in beweging zijn.
Om de veiligheid aan overwegen te verhogen, worden infrastructurele maatregelen getroffen. Zo schaft Infrabel waar mogelijk overwegen af en worden die vervangen door een brug, tunnel of parallelweg. Een jaar geleden startte de infrastructuurbeheerder ook met de installatie van het nieuwe elektronische belgeluid aan de overwegen. Ongeveer 60 procent van die bellen is intussen geplaatst. Begin volgend jaar zullen volgens Infrabel alle overwegen met bellen over het nieuwe geluid beschikken.
In de eerste zes maanden van 2015 registreerde Infrabel 22.185 minuten vertraging, gemiddeld 2 uur vertraging per dag, door een ongeval zoals een aanrijding of door een voorval zoals een afgereden slagboom of bovenleiding aan een overweg. Het gaat om een lichte stijging in vergelijking met 2014, toen ongevallen en voorvallen aan overwegen 21.281 minuten vertraging veroorzaakten.
Het Belgische spoornet, "één van de drukste netten in Europa", telt momenteel 1.818 overwegen, waarvan 1.584 publieke en 234 private. Van de publieke overwegen zijn er 1.500 (ongeveer 95 procent) uitgerust met actieve signalisatie, zoals slagbomen en/of verkeerslichten en bellen. De overige 84 hebben een passieve signalisatie via verkeersborden en bevinden zich op rustige spoorlijnen, aldus nog de infrastructuurbeheerder.
Van 2005 tot en met 2014 waren er jaarlijks gemiddeld 53 ongevallen aan overwegen en 12 doden, aldus nog Infrabel.
BRUSSEL 16/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer