Minder ongevallen aan spooroverwegen in eerste helft 2015

 Minder ongevallen aan spooroverwegen in eerste helft 2015

Tijdens de eerste helft van dit jaar zijn het aantal ongevallen aan spooroverwegen en het aantal dodelijke slachtoffers gedaald in vergelijking met dezelfde periode in 2014. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. Het aantal ongevallen daalde van 25 naar 22, het aantal doden van 5 naar 3. "Waakzaamheid blijft echter vereist want elk ongeval en slachtoffer is er een te veel", aldus Infrabel woensdag in een persbericht.

De zwakke weggebruikers lopen het meeste risico op een dodelijk ongeval. Zo vielen bij 1 ongeval met een fietser en 1 ongeval met een voetganger telkens een dode. Bij de overige 20 ongevallen was een wegvoertuig betrokken, waarbij ook één dode viel. Infrabel ziet een cruciale rol bij de weggebruikers om het aantal ongevallen aan overwegen verder te verminderen. "De belangrijkste oorzaken zijn immers onvoorzichtigheid, gehaastheid, de impact van de weersomstandigheden (regen, mist, zon) én het niet respecteren van de verkeerscode aan overwegen", aldus de infrastructuurbeheerder.

Infrabel beschouwt dat laatste als een sociaal-maatschappelijk probleem en hamert erop steeds aan een overweg te stoppen wanneer een bel rinkelt, de rode lichten knipperen en de slagbomen gesloten of in beweging zijn.

Om de veiligheid aan overwegen te verhogen, worden infrastructurele maatregelen getroffen. Zo schaft Infrabel waar mogelijk overwegen af en worden die vervangen door een brug, tunnel of parallelweg. Een jaar geleden startte de infrastructuurbeheerder ook met de installatie van het nieuwe elektronische belgeluid aan de overwegen. Ongeveer 60 procent van die bellen is intussen geplaatst. Begin volgend jaar zullen volgens Infrabel alle overwegen met bellen over het nieuwe geluid beschikken.

In de eerste zes maanden van 2015 registreerde Infrabel 22.185 minuten vertraging, gemiddeld 2 uur vertraging per dag, door een ongeval zoals een aanrijding of door een voorval zoals een afgereden slagboom of bovenleiding aan een overweg. Het gaat om een lichte stijging in vergelijking met 2014, toen ongevallen en voorvallen aan overwegen 21.281 minuten vertraging veroorzaakten.

Het Belgische spoornet, "één van de drukste netten in Europa", telt momenteel 1.818 overwegen, waarvan 1.584 publieke en 234 private. Van de publieke overwegen zijn er 1.500 (ongeveer 95 procent) uitgerust met actieve signalisatie, zoals slagbomen en/of verkeerslichten en bellen. De overige 84 hebben een passieve signalisatie via verkeersborden en bevinden zich op rustige spoorlijnen, aldus nog de infrastructuurbeheerder.

Van 2005 tot en met 2014 waren er jaarlijks gemiddeld 53 ongevallen aan overwegen en 12 doden, aldus nog Infrabel.

BRUSSEL 16/09 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u