Minder laattijdige betalingen van verkeersbelastingen in 2014
Donderdag 07 Januari 2016
Het aantal bestuurders dat de Vlaamse verkeersbelasting laattijdig betaalt - niet of meer dan 10 dagen na de uiterste betaaldatum - is in de periode van de aanslagjaren 2011-2014 gedaald van 524.624 tot 491.142. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Financiën Annemie Turtelboom op een schriftelijke vraag van Peter Van Rompuy (CD&V).
Van de verkeersbelastingen voor het aanslagjaar 2011 kon tot nog toe 99,64 procent worden geïnd. Voor 2012 daalt dat tot 99,49 procent, voor 2013 tot 99,30 procent en 2014 tot 98,9 procent. De niet-geïnde bedragen betekenen voor de Vlaamse overheid een jaarlijks verlies dat voor de periode 2011-2014 schommelt tussen 104,4 miljoen euro (2014) en 115,6 miljoen euro (2011).
In 2014 verstuurde de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) in totaal 358.259 herinneringen en 149.908 laatste herinneringen, tegenover respectievelijk 362.980 en 185.183 in 2013. De kostprijs hiervoor beliep in 2014 circa 247.000 euro. In 2014 werden bovendien 52.052 dwangschriften via een deurwaarder verstuurd, tegenover 106.034 in 2013 met een kostenplaatje van 1,7 miljoen euro in 2014. Deze kosten zijn in principe ten laste van de belastingplichtige, maar als de gerechtsdeurwaarder deze niet aan de betrokkene kan doorrekenen draait de Vlaamse overheid er voor op.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer