Meer file op gewest- dan op snelwegen
Donderdag 23 April 2015
De gewestwegen in ons land ont-snappen niet aan het fileleed. Tijdens de spitsuren staat er evenveel file als op de snelwegen, maar tijdens de daluren neemt de drukte er minder snel af, schrijft De Standaard maandag.
Be-Mobile, een Belgisch bedrijf gespecialiseerd in verkeersdata, heeft de files op de gewestwegen in cijfers gevat. Daaruit blijkt dat vertragingen daar dagelijkse kost zijn.
Op het onderliggende wegennet in Vlaanderen en Brussel, dat in totaal bijna 26.000 kilometer beslaat, staat er tijdens de piek van de ochtendspits 3.350 kilometer file. 's Avonds valt dat iets beter mee met 2.937 kilometer. Die files zijn daarmee vergelijkbaar met die op de snelwegen. Maar eens de spitsuren voorbij zijn, gaat het verkeer relatief vlot op de snelwegen. Op de gewestwegen blijft de drukte groter.
Uit de cijfers blijkt dat de verzadiging op de snelwegen, en dan vooral rond de grote steden, een duidelijk effect heeft op het omliggende wegennet. Het grootste probleempunt in Vlaanderen is de A12 tussen Boom en Wilrijk, waar het verkeer 92 procent van de tijd vertraagt.
BRUSSEL 20/04 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer