Meer controles, meer boetes: de BOB-campagne van 2013!

 Meer controles, meer boetes: de BOB-campagne van 2013!

De BOB-campagne zit er weer op en heel wat bestuurders kregen boetes voor dronken rijden. Er werden 432.547 bestuurders gecontroleerd, wat het hoogste aantal ooit is sinds de start van de BOB-campagnes in 1995. Hiernaast werd er ook meer ’s nachts gecontroleerd, namelijk van 67.025 vorig jaar naar 89.695 contoles dit jaar.

Niet alleen werd er meer ’s nachts gecontroleerd, ook stonden de agenten langer op post. Dit jaar liep de campagne 8 weken, namelijk van 29 november 2013 tot 27 januari 2014, terwijl deze normaliter 6 weken duurt. Aanvankelijk wou men 250.000 controles uitvoeren, maar men ging ruimschoots over dit aantal dit jaar. Er werden maar liefst 342.547 controles uitgevoerd, wat toch een enorme verhoging is tegenover vorig jaar. Toen werden er 270.192 controles uitgevoerd. Er liepen in totaal 11.033 bestuurders tegen de lamp. Dit betekent dat 3,2% van de controles waarschijnlijk zullen resulteren in boetes.

Het percentage positieve testen is wel licht toegenomen tegenover vorig jaar waar men nog 2,9% optekende. Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat men meer ’s nachts controle voert, dat de campagne langer duurde en ook omdat de controles tijdens de feesten ook opgenomen werden. Hiernaast zijn de controles ook steeds mobieler, wat ook een rol speelt.

Het BIVV stelt echter wel een stagnatie vast in het aantal positieve bestuurders. Het percentage schommelt volgens het BIVV steeds rond een nationaal gemiddelde van 3%. Zorgwekkender vindt het BIVV echter wel het aantal positieve bestuurders met een alcoholgehalte hoger of gelijk aan 0,8%.

In de provincies waar het meest gecontroleerd werd, zijn er procentueel gezien het minst bestuurders betrapt met te veel alcohol op. Het verband hiertussen is van fundamenteel belang wil men het gedrag van de bestuurders veranderen. De schrik om boetes op te lopen zorgt er dus voor dat mensen minder drinken alvorens met de auto te rijden.
 


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u