Liever auto in beslag nemen dan ijveren voor rijbewijs met punten

 Liever auto in beslag nemen dan ijveren voor rijbewijs met punten

"Wanneer iemand een zware verkeersovertreding begaat, zoals rijden met te veel alcohol, en wanneer die daarbij ook nog een ongeval veroorzaakt, dan moet niet alleen het rijbewijs ingetrokken worden, maar dan moet ook de auto geconfisqueerd worden, of althans een tijd in verzekerde bewaring genomen worden", zegt Danny Smagghe, woordvoerder van mobiliteitsorganisatie Touring, in een reactie op de cijfers van de politierechtbanken die wijzen op een verslechterd rijgedrag bij de Vlaamse automobilist.

Uit die cijfers, woensdag gepubliceerd door Het Laatste Nieuws en De Morgen, blijkt dat er vorig jaar 7 procent meer veroordelingen (tot boetes en celstraffen) waren dan het jaar ervoor, maar ook een vijfde meer vluchtmisdrijven en een stijging van 60 procent van chauffeurs die bleven rondrijden, terwijl hun rijbewijs was ingetrokken. Ook het aantal automobilisten met te veel alcohol in het bloed bij vaststellingen na een ongeval met stoffelijke schade nam toe met meer dan 10 procent. "Reden waarom wij voor een alcoholslot pleiten", zegt Danny Smagghe. "De instrumenten om problemen te voorkomen zijn voorhanden, maar ze worden door de rechters niet toegepast, veelal om budgettaire redenen."

Volgens de woordvoerder van Touring zijn het vooral de automobilisten in de leeftijdscategorie tussen 40 en 50 jaar die hardleers zijn. "Sommigen zullen het nooit leren", vreest Smagghe, die zegt dat het bij de jeugd minder erg is, "omdat jongere chauffeurs meer gevoelig zijn voor sociale controle van hun leeftijdsgenoten."

De toename van het aantal vluchtmisdrijven schrijft de woordvoerder van Touring vooral toe aan het toenemend druggebruik. "Druggebruik wordt ook bij de politiecontroles meer en meer vastgesteld", zegt Smagghe, die voorts vindt dat het aantal betrappingen en veroordeling in het algemeen ook jaarlijks fors toeneemt, omdat het aantal controles door de politiediensten elk jaar wordt opgedreven.

BRUSSEL 07/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u