Lidstaten versoepelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto's

 Lidstaten versoepelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto's

Experts van de lidstaten van de Europese Unie hebben woensdag een akkoord bereikt over de invoering van nieuwe tests om de uitstoot van dieselwagens te meten. Autobouwers worden echter aanzienlijke afwijkingen gegund. "Ronduit ontgoochelend en onaanvaardbaar", reageren de organisaties Test-Aankoop, Bond Beter Leefmilieu, Kom op tegen Kanker en Netwerk Duurzame Mobiliteit.

Tegen de achtergrond van het Volkswagenschandaal bogen de experts zich woensdag over nieuwe testprocedures voor de goedkeuring van nieuwe wagens. Bedoeling was die beter af te stemmen op de werkelijke uitstoot in het verkeer. Onder de huidige labotests worden immers auto's goedgekeurd die gemiddeld tot vier keer meer vervuilen dan de wettelijke normen toestaan.

Een ruime meerderheid van de nationale experts ging ermee akkoord dat autobouwers tot september 2019 tot 110 procent mogen afwijken van de Euro6-norm, die een maximale uitstoot van 80 milligram stikstofoxide per kilometer bepaalt. Vanaf januari 2021 mogen nieuwe wagens dan nog 50 procent afgeweken worden. Nederland vond dat akkoord niet ambitieus genoeg en stemde tegen, Tsjechië onthield zich.

Onder druk van lidstaten met belangrijke autobouwers liggen die marges een pak hoger dan wat de Commissie had voorgesteld. Niettemin beklemtoonde eurocommissaris voor Interne Markt Elzbieta Bienkowska dat de Europese Unie "de eerste en enige regio in de wereld is die deze robuuste testmethodes groen licht geeft".

In het Europees Parlement wordt ontgoocheld gereageerd. "Het is goed dat er eindelijk een beslissing is, maar dit is slappe koffie", reageert Ivo Belet (CD&V). Zijn sp.a-collega Kathleen Van Brempt is zelfs "geschokt door het totale gebrek aan verantwoordelijkheidszin". "Burgers zijn vandaag verontwaardigd dat de testresultaten voor auto's eigenlijk niets met de werkelijkheid te maken hebben. De lidstaten zeggen nu vlakaf, dat ze dat in de toekomst ook niet moeten verwachten. Daarmee lachen ze eigenlijk hun eigen bevolking in het gezicht uit."

De beslissing over de nieuwe testprocedures vormt eigenlijk een technische uitvoering van een in 2007 door het Europees Parlement en de lidstaten goedgekeurde verordening over de typegoedkeuring van nieuwe lichte voertuigen. Sociaaldemocraten en groenen in het parlement hebben al aangekondigd dat ze willen bekijken hoe ze de beslissing alsnog kunnen aanvechten, maar dat is volgens Belet juridisch onmogelijk.

BRUSSEL 28/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
 Wanneer is er sprake van vluchtmisdrijf?

Woensdag 03 Augustus 2022

Wanneer is er sprake van vluchtmisdrijf?

Elke week vind je wel een bericht over een ongeval met vluchtmisdrijf. Een bestuurder veroorzaakt een ongeluk maar vlucht weg in paniek. Het kan zowaar iedereen overkomen. In dit artikel gaan de gespecialiseerde advocaten dieper in op de voorwaarden om van vluchtmisdrijf te spreken.

Lees meer
 Wat is de bebouwde kom?

Woensdag 03 Augustus 2022

Wat is de bebouwde kom?

De bebouwde kom is een zone die bestaat uit bebouwing langs de openbare wegen. Een zone bestaat uit één of meerdere openbare wegen waarvan het begin en einde wordt aangeduid door een zonebord.

Lees meer
close menu 1u