Lidstaten versoepelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto's

 Lidstaten versoepelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto's

Experts van de lidstaten van de Europese Unie hebben woensdag een akkoord bereikt over de invoering van nieuwe tests om de uitstoot van dieselwagens te meten. Autobouwers worden echter aanzienlijke afwijkingen gegund. "Ronduit ontgoochelend en onaanvaardbaar", reageren de organisaties Test-Aankoop, Bond Beter Leefmilieu, Kom op tegen Kanker en Netwerk Duurzame Mobiliteit.

Tegen de achtergrond van het Volkswagenschandaal bogen de experts zich woensdag over nieuwe testprocedures voor de goedkeuring van nieuwe wagens. Bedoeling was die beter af te stemmen op de werkelijke uitstoot in het verkeer. Onder de huidige labotests worden immers auto's goedgekeurd die gemiddeld tot vier keer meer vervuilen dan de wettelijke normen toestaan.

Een ruime meerderheid van de nationale experts ging ermee akkoord dat autobouwers tot september 2019 tot 110 procent mogen afwijken van de Euro6-norm, die een maximale uitstoot van 80 milligram stikstofoxide per kilometer bepaalt. Vanaf januari 2021 mogen nieuwe wagens dan nog 50 procent afgeweken worden. Nederland vond dat akkoord niet ambitieus genoeg en stemde tegen, Tsjechië onthield zich.

Onder druk van lidstaten met belangrijke autobouwers liggen die marges een pak hoger dan wat de Commissie had voorgesteld. Niettemin beklemtoonde eurocommissaris voor Interne Markt Elzbieta Bienkowska dat de Europese Unie "de eerste en enige regio in de wereld is die deze robuuste testmethodes groen licht geeft".

In het Europees Parlement wordt ontgoocheld gereageerd. "Het is goed dat er eindelijk een beslissing is, maar dit is slappe koffie", reageert Ivo Belet (CD&V). Zijn sp.a-collega Kathleen Van Brempt is zelfs "geschokt door het totale gebrek aan verantwoordelijkheidszin". "Burgers zijn vandaag verontwaardigd dat de testresultaten voor auto's eigenlijk niets met de werkelijkheid te maken hebben. De lidstaten zeggen nu vlakaf, dat ze dat in de toekomst ook niet moeten verwachten. Daarmee lachen ze eigenlijk hun eigen bevolking in het gezicht uit."

De beslissing over de nieuwe testprocedures vormt eigenlijk een technische uitvoering van een in 2007 door het Europees Parlement en de lidstaten goedgekeurde verordening over de typegoedkeuring van nieuwe lichte voertuigen. Sociaaldemocraten en groenen in het parlement hebben al aangekondigd dat ze willen bekijken hoe ze de beslissing alsnog kunnen aanvechten, maar dat is volgens Belet juridisch onmogelijk.

BRUSSEL 28/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Schade door slecht wegdek?

Schade door slecht wegdek?

De slechte staat van de wegen in België is een feit dat niet ontkent kan worden. En niet alleen de wegen maar ook de fietspaden of voetpaden laten te wensen over. Wat kan u doen wanneer u schade geleden heeft ten gevolge van de slechte staat van de weg?

Lees meer
 Medische en psychologische herstelproeven

Medische en psychologische herstelproeven

Bij zware overtredingen zoals dronkenschap en rijden onder invloed van drugs of bij recidive wordt er door de rechtbank medische en/of psychologische testen opgelegd. U dient te slagen voor deze herstelproeven om uw rijbewijs terug te krijgen.

Lees meer
 GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Dinsdag 14 December 2021

GSM achter het stuur wordt strenger bestraft

Kamerleden Jef Van den Bergh (CD&V) en Joris Vandenbroucke (Vooruit) hebben een wetsvoorstel ingediend waardoor het gebruik van een smartphone achter het stuur strenger wordt bestraft. Vanaf volgend jaar wordt deze overtreding beschouwd als een overtreding van de derde graad. Een direct gevolg daarvan is dat de boete verhoogd wordt van 116 euro naar 174 euro.

Lees meer
close menu 1u