Lidstaten versoepelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto's

 Lidstaten versoepelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto's

Experts van de lidstaten van de Europese Unie hebben woensdag een akkoord bereikt over de invoering van nieuwe tests om de uitstoot van dieselwagens te meten. Autobouwers worden echter aanzienlijke afwijkingen gegund. "Ronduit ontgoochelend en onaanvaardbaar", reageren de organisaties Test-Aankoop, Bond Beter Leefmilieu, Kom op tegen Kanker en Netwerk Duurzame Mobiliteit.

Tegen de achtergrond van het Volkswagenschandaal bogen de experts zich woensdag over nieuwe testprocedures voor de goedkeuring van nieuwe wagens. Bedoeling was die beter af te stemmen op de werkelijke uitstoot in het verkeer. Onder de huidige labotests worden immers auto's goedgekeurd die gemiddeld tot vier keer meer vervuilen dan de wettelijke normen toestaan.

Een ruime meerderheid van de nationale experts ging ermee akkoord dat autobouwers tot september 2019 tot 110 procent mogen afwijken van de Euro6-norm, die een maximale uitstoot van 80 milligram stikstofoxide per kilometer bepaalt. Vanaf januari 2021 mogen nieuwe wagens dan nog 50 procent afgeweken worden. Nederland vond dat akkoord niet ambitieus genoeg en stemde tegen, Tsjechië onthield zich.

Onder druk van lidstaten met belangrijke autobouwers liggen die marges een pak hoger dan wat de Commissie had voorgesteld. Niettemin beklemtoonde eurocommissaris voor Interne Markt Elzbieta Bienkowska dat de Europese Unie "de eerste en enige regio in de wereld is die deze robuuste testmethodes groen licht geeft".

In het Europees Parlement wordt ontgoocheld gereageerd. "Het is goed dat er eindelijk een beslissing is, maar dit is slappe koffie", reageert Ivo Belet (CD&V). Zijn sp.a-collega Kathleen Van Brempt is zelfs "geschokt door het totale gebrek aan verantwoordelijkheidszin". "Burgers zijn vandaag verontwaardigd dat de testresultaten voor auto's eigenlijk niets met de werkelijkheid te maken hebben. De lidstaten zeggen nu vlakaf, dat ze dat in de toekomst ook niet moeten verwachten. Daarmee lachen ze eigenlijk hun eigen bevolking in het gezicht uit."

De beslissing over de nieuwe testprocedures vormt eigenlijk een technische uitvoering van een in 2007 door het Europees Parlement en de lidstaten goedgekeurde verordening over de typegoedkeuring van nieuwe lichte voertuigen. Sociaaldemocraten en groenen in het parlement hebben al aangekondigd dat ze willen bekijken hoe ze de beslissing alsnog kunnen aanvechten, maar dat is volgens Belet juridisch onmogelijk.

BRUSSEL 28/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Donderdag 19 Augustus 2021

Belgische wetgeving over alcohol in het verkeer

Rijden onder invloed van alcohol is uiteraard een strafbaar feit. Maar wat zijn de verschillende gevolgen van rijden onder invloed in België? In dit artikel legt Intolaw de belangrijkste begrippen uit, de mogelijke tests en analyses in België, alsook de belangrijkste gevolgen en mogelijke sancties in geval van een bewezen hoog alcoholgehalte.

Lees meer
 Hoe flitst een flitspaal?

Dinsdag 17 Augustus 2021

Hoe flitst een flitspaal?

Rijd je sneller dan toegelaten of door het rood licht, dan heb je mogelijks al kennisgemaakt met de werking van een flitspaal. Maar weet je hoe een flitspaal eigenlijk werkt? Met andere woorden: hoe flitst een flitspaal? Daarnaast bekijken we ook de verschillende soorten flitspalen en hoeveel flitspalen er in België staan.

Lees meer
 Hoe betaal ik een verkeersboete?

Maandag 16 Augustus 2021

Hoe betaal ik een verkeersboete?

Onlangs een verkeersboete in de bus ontvangen? In dit document overlopen we de verschillende mogelijkheden om deze verkeersboete te betalen, de boete te betwisten of een ongeldige betaling te corrigeren. Heeft u na het lezen van dit artikel toch nog vragen? Contacteer dan gerust de experten van Intolaw om gratis advies te vragen en een antwoord op uw vragen te krijgen.

Lees meer
close menu 1u