Lidstaten versoepelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto's

 Lidstaten versoepelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto's

Experts van de lidstaten van de Europese Unie hebben woensdag een akkoord bereikt over de invoering van nieuwe tests om de uitstoot van dieselwagens te meten. Autobouwers worden echter aanzienlijke afwijkingen gegund. "Ronduit ontgoochelend en onaanvaardbaar", reageren de organisaties Test-Aankoop, Bond Beter Leefmilieu, Kom op tegen Kanker en Netwerk Duurzame Mobiliteit.

Tegen de achtergrond van het Volkswagenschandaal bogen de experts zich woensdag over nieuwe testprocedures voor de goedkeuring van nieuwe wagens. Bedoeling was die beter af te stemmen op de werkelijke uitstoot in het verkeer. Onder de huidige labotests worden immers auto's goedgekeurd die gemiddeld tot vier keer meer vervuilen dan de wettelijke normen toestaan.

Een ruime meerderheid van de nationale experts ging ermee akkoord dat autobouwers tot september 2019 tot 110 procent mogen afwijken van de Euro6-norm, die een maximale uitstoot van 80 milligram stikstofoxide per kilometer bepaalt. Vanaf januari 2021 mogen nieuwe wagens dan nog 50 procent afgeweken worden. Nederland vond dat akkoord niet ambitieus genoeg en stemde tegen, Tsjechië onthield zich.

Onder druk van lidstaten met belangrijke autobouwers liggen die marges een pak hoger dan wat de Commissie had voorgesteld. Niettemin beklemtoonde eurocommissaris voor Interne Markt Elzbieta Bienkowska dat de Europese Unie "de eerste en enige regio in de wereld is die deze robuuste testmethodes groen licht geeft".

In het Europees Parlement wordt ontgoocheld gereageerd. "Het is goed dat er eindelijk een beslissing is, maar dit is slappe koffie", reageert Ivo Belet (CD&V). Zijn sp.a-collega Kathleen Van Brempt is zelfs "geschokt door het totale gebrek aan verantwoordelijkheidszin". "Burgers zijn vandaag verontwaardigd dat de testresultaten voor auto's eigenlijk niets met de werkelijkheid te maken hebben. De lidstaten zeggen nu vlakaf, dat ze dat in de toekomst ook niet moeten verwachten. Daarmee lachen ze eigenlijk hun eigen bevolking in het gezicht uit."

De beslissing over de nieuwe testprocedures vormt eigenlijk een technische uitvoering van een in 2007 door het Europees Parlement en de lidstaten goedgekeurde verordening over de typegoedkeuring van nieuwe lichte voertuigen. Sociaaldemocraten en groenen in het parlement hebben al aangekondigd dat ze willen bekijken hoe ze de beslissing alsnog kunnen aanvechten, maar dat is volgens Belet juridisch onmogelijk.

BRUSSEL 28/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u