Leuven heeft opnieuw illegale borden voor parkeerverbod voor fietsen
Dinsdag 15 Maart 2016
De verkeersborden van de stad Leuven die een parkeerverbod voor fietsen opleggen, blijken opnieuw illegaal. Nadat de rechtbank in het najaar van 2015 het stadsbestuur had teruggefloten, is het nu de beurt aan de federale overheid.
De burgerlijke rechtbank in Leuven besliste op 23 oktober 2015 dat de borden die een parkeerverbod voor fietsen aangaven niet reglementair waren. Verkeersborden zijn een federale aangelegenheid om de simpele reden dat ze in alle Belgische gemeenten hetzelfde moeten zijn. De Fietsersbond had de zaak aanhangig gemaakt.
Na de uitspraak van de rechter liet het stadsbestuur nieuwe verbodsborden maken. Met dezelfde bedoeling: het ongebreideld parkeren van de duizenden fietsen in de universiteitsstad aan banden leggen. Het parkeerverbod situeert zich vooral in de buurt van het station en de Grote Markt.
Het aangepaste politiereglement werd ditmaal afgekeurd door de overheid. De borden werden afgedekt en moeten verdwijnen uit het straatbeeld. De verwijdering is al zo goed als voltooid. Het stadsbestuur had nog een alternatief met een derde soort verkeersbord maar ook dat krijgt geen groen licht.
Het stadsbestuur kan voorlopig weinig anders dan werken met tijdelijke verordeningen. Zo kunnen fietsen voor een bepaalde dag weggehaald worden, op basis van het algemeen verkeersreglement. Dat geldt bijvoorbeeld voor fietsen die hinderlijk achtergelaten werden. Dat is bijna dagelijkse kost in de stationsomgeving.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer