La moitié des corps de police affecte trop peu de personnel à la sécurité routière
Vrijdag 27 November 2015
Seule la moitié des corps de police respecte la norme de 8% du personnel affecté à des missions de circulation, ressort-il d'une enquête de la Fondation flamande en matière de transport et de mobilité (Vlaamse Stichting Verkeerskunde, VSV), à laquelle ont participé 65 responsables de la circulation routière des polices locales bruxelloise et flamande ainsi que de la police fédérale.
Même certaines zones de police qui indiquent placer la sécurité routière en priorité sont en dessous de la norme de 8% instaurée en 2009.
Par ailleurs, 45% des zones de police ne collaborent pas avec d'autres zones en la matière.
Les répondants ont pointé le manque de moyens de la police: quatre sur dix (44%) estiment les moyens et les effectifs actuels insuffisants afin de mener une politique de sécurité routière efficace.
En outre, le traitement judiciaire des infractions est source de frustration pour de nombreux répondants.
ANVERS 26/11 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer