Kwart van auto's in Brussel te laat naar de keuring

 Kwart van auto's in Brussel te laat naar de keuring

In Brussel biedt een kwart van de autobestuurders zijn auto te laat aan bij de keuring. Dat blijkt uit cijfers die Brussels parlementslid Paul Delva (CD&V) heeft opgevraagd bij Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V). Delva spreekt over "verontrustende" cijfers. Eén op de tien bestuurders rijdt zelfs een half jaar met een ongekeurde wagen rond. "Dat is onverantwoord. De pakkans moet omhoog", aldus Delva.

In 2014 werden in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest 220.698 technische keuringen uitgevoerd: 165.799 voertuigen kregen een groen keuringsbewijs en 54.899 een rood. Het overgrote merendeel van de rode keuringsbewijzen (51.797) had een beperkte geldigheid van 15 dagen, 3.102 auto's mochten na de keuring niet meer de baan op.

Een vierde van de autobestuurders bood zijn wagen te laat aan. Van de voertuigen die te laat werden aangeboden was de helft minder dan een maand te laat, maar een op vijf meer dan drie maanden te laat en een op tien zelfs meer dan zes maanden.

Wie zijn auto te laat aanbiedt, moet een toeslag betalen. Die varieert van 7 euro tijdens de eerste maand, tot 25 euro na de zesde maand. Experimenten met het verhogen van de boetes hebben in het verleden slechts een beperkte impact gehad. CD&V-parlementslid Delva: "Het komt er op de eerste plaats op aan om de pakkans te verhogen. Dat iemand zes maanden met een ongekeurde wagen kan rondrijden, is immers bijzonder zorgwekkend".

Voor de verhoging van die pakkans rekent Delva op de inzet van ANPR-camera's. "Deze camera's verzamelen automatisch enkele gegevens van passerende voertuigen: nummerplaat, nationaliteit, tijdstip, enzoverder. Deze gegevens laten trajectcontrole toe, maar ook het opsporen van niet-verzekerde of niet-gekeurde voertuigen. In steden als Gent en Mechelen werd het potentieel van de ANPR-camera's alvast aangetoond."

BRUSSEL 01/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u