Kwart van auto's in Brussel te laat naar de keuring

 Kwart van auto's in Brussel te laat naar de keuring

In Brussel biedt een kwart van de autobestuurders zijn auto te laat aan bij de keuring. Dat blijkt uit cijfers die Brussels parlementslid Paul Delva (CD&V) heeft opgevraagd bij Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V). Delva spreekt over "verontrustende" cijfers. Eén op de tien bestuurders rijdt zelfs een half jaar met een ongekeurde wagen rond. "Dat is onverantwoord. De pakkans moet omhoog", aldus Delva.

In 2014 werden in het Brusselse Hoofdstedelijke Gewest 220.698 technische keuringen uitgevoerd: 165.799 voertuigen kregen een groen keuringsbewijs en 54.899 een rood. Het overgrote merendeel van de rode keuringsbewijzen (51.797) had een beperkte geldigheid van 15 dagen, 3.102 auto's mochten na de keuring niet meer de baan op.

Een vierde van de autobestuurders bood zijn wagen te laat aan. Van de voertuigen die te laat werden aangeboden was de helft minder dan een maand te laat, maar een op vijf meer dan drie maanden te laat en een op tien zelfs meer dan zes maanden.

Wie zijn auto te laat aanbiedt, moet een toeslag betalen. Die varieert van 7 euro tijdens de eerste maand, tot 25 euro na de zesde maand. Experimenten met het verhogen van de boetes hebben in het verleden slechts een beperkte impact gehad. CD&V-parlementslid Delva: "Het komt er op de eerste plaats op aan om de pakkans te verhogen. Dat iemand zes maanden met een ongekeurde wagen kan rondrijden, is immers bijzonder zorgwekkend".

Voor de verhoging van die pakkans rekent Delva op de inzet van ANPR-camera's. "Deze camera's verzamelen automatisch enkele gegevens van passerende voertuigen: nummerplaat, nationaliteit, tijdstip, enzoverder. Deze gegevens laten trajectcontrole toe, maar ook het opsporen van niet-verzekerde of niet-gekeurde voertuigen. In steden als Gent en Mechelen werd het potentieel van de ANPR-camera's alvast aangetoond."

BRUSSEL 01/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u