Klachtenstroom over OBU's nog niet opgedroogd
Maandag 04 April 2016

Bij transportfederaties in eigen land en in de buurlanden blijven klachten van vrachtwagenchauffeurs binnenlopen over niet werkende OBU's (On Board Unit) en de bereikbaarheid van Satellic, de dienstverlener en exploitant van het kilometerheffingssysteem voor vrachtwagens. Satellic erkent dat het heel wat oproepen ontvangt, maar raadt chauffeurs aan goed de handleiding te lezen. "Een rood licht geeft aan dat er een probleem is, maar daarom is er niet perse sprake van een defecte OBU of fouten in het systeem", zegt Margot Vermeiren, communicatiemanager bij Satellic.
"Sinds midden vorige week hebben we honderden oproepen ontvangen. Er zijn nog steeds flink wat problemen met de OBU's, de bereikbaarheid van het call center en de servicepunten van Satellic", zegt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen. De kinderziekten zijn volgens hem "nog helemaal niet weggewerkt". De mededeling dat er een probleem is met 0,5 pct van de OBU's, noemt hij een flinke onderschatting. "Vermoedelijk is er bij 10 pct van de OBU's en de aanverwante back-up een probleem", raamt hij.
Bij Febetra bevestigt Isabelle De Maegt dat chauffeurs en transporteurs problemen blijven ondervinden, onder meer met de kastjes die sinds 1 april de afgelegde tolkilometers optekenen.
Margot Vermeiren van Satellic raadt gebruikers aan heel goed de handleiding te lezen. "Een rood licht op een OBU kan heel wat verschillende redenen hebben. Als chauffeurs na een onderbreking opnieuw beginnen rijden, moeten ze het systeem terug aanzetten want het treedt automatisch in een pauze. Er moet verder een gegarandeerde betaalmethode aan gekoppeld zijn. Het saldo van een prepaid gegarandeerde betaalmethode kan ontoereikend zijn, of de kredietkaart is niet meer gedekt", aldus woordvoerster Margot Vermeiren. Op haar website wil Satellic zorgen voor duidelijkere begeleiding, klinkt het.
Momenteel zijn er bijna 461.000 OBU's besteld, waarvan er 426.000 verstuurd zijn naar klanten. Er zijn 275.000 OBU's gepersonaliseerd (toestellen die zijn aangezet) en vrijdag 1 april - een kalme dag tijdens de paasvakantie - zijn op het wegennet 135.000 rijdende voertuigen gezien met OBU. Vrachtwagenchauffeurs die zonder OBU rijden, riskeren een boete.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel

Woensdag 03 Mei 2023
GSM-gebruik achter het stuur: wat riskeer je?𝗡𝗲𝘁 𝗴𝗲𝗲𝗻 𝟮𝟬% 𝘃𝗮𝗻 𝗱𝗲 𝗕𝗲𝗹𝗴𝗶𝘀𝗰𝗵𝗲 𝗯𝗲𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝗱𝗲𝗿𝘀 𝗯𝗲𝗹𝘁 𝗻𝗼𝗴 𝘀𝘁𝗲𝗲𝗱𝘀 𝗻𝗶𝗲𝘁 𝗵𝗮𝗻𝗱𝗲𝗻𝘃𝗿𝗶𝗷 𝗮𝗰𝗵𝘁𝗲𝗿 𝗵𝗲𝘁 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿 𝗲𝗻 𝗺𝗮𝗮𝗿 𝗹𝗶𝗲𝗳𝘀𝘁 𝟮𝟱% 𝗹𝗲𝗲𝘀𝘁 𝗼𝗳 𝘀𝘁𝘂𝘂𝗿𝘁 𝗯𝗲𝗿𝗶𝗰𝗵𝘁𝗲𝗻 𝘁𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻𝘀 𝗵𝗲𝘁 𝗿𝗶𝗷𝗱𝗲𝗻. Opmerkelijke cijfers wanneer je beseft dat het gebruik van een gsm de oorzaak is van 8% van alle verkeersongevallen. Uitgedrukt in cijfers komt dit neer op 50 doden en 4.500 slachtoffers. Reden genoeg voor de wetgever om de controles hierop gevoelig te versterken. Een omzendbrief van het parket van Oost-Vlaanderen gaat over de nieuwe richtlijnen die de verschillende politiediensten mee hebben gekregen om deze cijfers drastisch te doen dalen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Update Car-Pass: ontdek hier wat er is veranderd!De Car-Pass is een document dat fraude bij verkoop van tweedehandsvoertuigen tegengaat. Dit standaarddocument kreeg onlangs een update. We bezorgen je hieronder een handig overzicht van de laatste aanpassingen.
Lees meer
Woensdag 08 Maart 2023
Slachtoffer internetfraude? Ontdek hier wat je moet doen!Het aantal slachtoffers van internetfraude neemt nog elke dag toe. Oplichters worden dan ook steeds creatiever en professioneler. In dit artikel bespreken we kort de meest voorkomende vormen van internetfraude, enkele tips om te voorkomen dat jij het volgende slachtoffer wordt en welke juridische stappen ondernomen kunnen worden als het te laat is.
Lees meer