Klachtenstroom over OBU's nog niet opgedroogd

 Klachtenstroom over OBU's nog niet opgedroogd

Bij transportfederaties in eigen land en in de buurlanden blijven klachten van vrachtwagenchauffeurs binnenlopen over niet werkende OBU's (On Board Unit) en de bereikbaarheid van Satellic, de dienstverlener en exploitant van het kilometerheffingssysteem voor vrachtwagens. Satellic erkent dat het heel wat oproepen ontvangt, maar raadt chauffeurs aan goed de handleiding te lezen. "Een rood licht geeft aan dat er een probleem is, maar daarom is er niet perse sprake van een defecte OBU of fouten in het systeem", zegt Margot Vermeiren, communicatiemanager bij Satellic.

"Sinds midden vorige week hebben we honderden oproepen ontvangen. Er zijn nog steeds flink wat problemen met de OBU's, de bereikbaarheid van het call center en de servicepunten van Satellic", zegt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen. De kinderziekten zijn volgens hem "nog helemaal niet weggewerkt". De mededeling dat er een probleem is met 0,5 pct van de OBU's, noemt hij een flinke onderschatting. "Vermoedelijk is er bij 10 pct van de OBU's en de aanverwante back-up een probleem", raamt hij.

Bij Febetra bevestigt Isabelle De Maegt dat chauffeurs en transporteurs problemen blijven ondervinden, onder meer met de kastjes die sinds 1 april de afgelegde tolkilometers optekenen.

Margot Vermeiren van Satellic raadt gebruikers aan heel goed de handleiding te lezen. "Een rood licht op een OBU kan heel wat verschillende redenen hebben. Als chauffeurs na een onderbreking opnieuw beginnen rijden, moeten ze het systeem terug aanzetten want het treedt automatisch in een pauze. Er moet verder een gegarandeerde betaalmethode aan gekoppeld zijn. Het saldo van een prepaid gegarandeerde betaalmethode kan ontoereikend zijn, of de kredietkaart is niet meer gedekt", aldus woordvoerster Margot Vermeiren. Op haar website wil Satellic zorgen voor duidelijkere begeleiding, klinkt het.

Momenteel zijn er bijna 461.000 OBU's besteld, waarvan er 426.000 verstuurd zijn naar klanten. Er zijn 275.000 OBU's gepersonaliseerd (toestellen die zijn aangezet) en vrijdag 1 april - een kalme dag tijdens de paasvakantie - zijn op het wegennet 135.000 rijdende voertuigen gezien met OBU. Vrachtwagenchauffeurs die zonder OBU rijden, riskeren een boete.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw update - 25 Januari 2025

Zondag 26 Januari 2025

Intolaw update - 25 Januari 2025

Deze week presenteren we in ons artikel een overzicht van de alcoholcontroles in België, met een uitgebreide uitleg van uw rechten en de mogelijke sancties bij overtredingen. Daarnaast krijgt u een overzicht van de geldende regels omtrent snelheidsovertredingen en vindt u een FAQ over de boetes voor overbelasting van voertuigen, met de verschillende boete-intervallen afhankelijk van het overschrijdende gewicht.

Lees meer
 Intolaw update - 18 Januari 2025

Vrijdag 24 Januari 2025

Intolaw update - 18 Januari 2025

Deze week belichten we verschillende onderwerpen uit het verkeersrecht. Ontdek hoe de roodlichtcamera’s werken, die steeds vaker op onze wegen aanwezig zijn en elke overtreding registreren. Maar dat is niet alles, we behandelen ook onderwerpen zoals het intrekken van het rijbewijs en de boetes voor bestuurders met een voorlopig rijbewijs.

Lees meer
 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
close menu 1u