Klachtenstroom over OBU's nog niet opgedroogd

 Klachtenstroom over OBU's nog niet opgedroogd

Bij transportfederaties in eigen land en in de buurlanden blijven klachten van vrachtwagenchauffeurs binnenlopen over niet werkende OBU's (On Board Unit) en de bereikbaarheid van Satellic, de dienstverlener en exploitant van het kilometerheffingssysteem voor vrachtwagens. Satellic erkent dat het heel wat oproepen ontvangt, maar raadt chauffeurs aan goed de handleiding te lezen. "Een rood licht geeft aan dat er een probleem is, maar daarom is er niet perse sprake van een defecte OBU of fouten in het systeem", zegt Margot Vermeiren, communicatiemanager bij Satellic.

"Sinds midden vorige week hebben we honderden oproepen ontvangen. Er zijn nog steeds flink wat problemen met de OBU's, de bereikbaarheid van het call center en de servicepunten van Satellic", zegt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen. De kinderziekten zijn volgens hem "nog helemaal niet weggewerkt". De mededeling dat er een probleem is met 0,5 pct van de OBU's, noemt hij een flinke onderschatting. "Vermoedelijk is er bij 10 pct van de OBU's en de aanverwante back-up een probleem", raamt hij.

Bij Febetra bevestigt Isabelle De Maegt dat chauffeurs en transporteurs problemen blijven ondervinden, onder meer met de kastjes die sinds 1 april de afgelegde tolkilometers optekenen.

Margot Vermeiren van Satellic raadt gebruikers aan heel goed de handleiding te lezen. "Een rood licht op een OBU kan heel wat verschillende redenen hebben. Als chauffeurs na een onderbreking opnieuw beginnen rijden, moeten ze het systeem terug aanzetten want het treedt automatisch in een pauze. Er moet verder een gegarandeerde betaalmethode aan gekoppeld zijn. Het saldo van een prepaid gegarandeerde betaalmethode kan ontoereikend zijn, of de kredietkaart is niet meer gedekt", aldus woordvoerster Margot Vermeiren. Op haar website wil Satellic zorgen voor duidelijkere begeleiding, klinkt het.

Momenteel zijn er bijna 461.000 OBU's besteld, waarvan er 426.000 verstuurd zijn naar klanten. Er zijn 275.000 OBU's gepersonaliseerd (toestellen die zijn aangezet) en vrijdag 1 april - een kalme dag tijdens de paasvakantie - zijn op het wegennet 135.000 rijdende voertuigen gezien met OBU. Vrachtwagenchauffeurs die zonder OBU rijden, riskeren een boete.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u