Kilometerheffing - Waals Parlement keurt aanpassing samenwerkingsakkoord goed
Woensdag 10 Juni 2015
De meerderheid in het Waals Parlement keurde de aanpassing aan het samenwerkingsakkoord tussen de 3 gewesten over de kilometerheffing voor vrachtwagens goed. De oppositie had de plenaire vergadering gevraagd uit protest tegen het gebrek aan openheid door de regering over de conventie tussen het interregionaal orgaan Viapasse en de private operator Satellic.
Deze aanpassing moet het mogelijk maken dat de tarieven verschillen naargelang de plaats en het tijdstip waarop men rijdt. Voor de MR, die in Wallonië in de oppositie zit, gaat het om belangrijke aanpassingen die kunnen leiden tot concurrentie tussen de gewesten, wat in het nadeel van de Waalse kmo's kan spelen. Maar de liberalen zijn vooral kwaad omdat de Waalse regering weigerde alle bijlagen van de conventie tussen Viapasse en Satellic vrij te geven. Er was slechts één van de 21 bijlagen beschikbaar.
Jean-Luc Crucke (MR) drong erop aan dat men de stemming zou uitstellen wegens het gebrek aan transparantie, maar die vraag werd bij zitten en opstaan, meerderheid tegen oppositie, afgewezen. De MR verliet daarop de zaal, gevolgd door Ecolo, PVDA en PP. Daarom keurde de PS-cdH-meerderheid de tekst unaniem goed.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer