Kilometerheffing vrachtwagens - Veel problemen toe te schrijven aan laattijdige bestellingen

 Kilometerheffing vrachtwagens - Veel problemen toe te schrijven aan laattijdige bestellingen

Volgens Satellic, de exploitant van het kilometerheffingsysteem voor vrachtwagens, zijn veel problemen met de invoering van de heffing toe te schrijven aan het feit dat bepaalde transporteurs tot het laatste moment hebben gewacht om een On Board Unit (OBU) aan te schaffen. "We wisten dat het zo zou zijn als men tot het laatste moment zou wachten", legt woordvoerder Benoît Lempkowicz aan Belga uit. Hij erkent wel dat het systeem kampt met wat "kinderziektes", maar garandeert dat alle eventuele foute facturen zullen worden rechtgezet.

De invoering van de kilomterheffing voor vrachtwagens vandaag/vrijdag 1 april is niet bepaald vlekkeloos verlopen. In Wallonië werden verkeersassen geblokkeerd uit onvrede met de maatregel en voornamelijk aan de grensovergangen met Nederland stonden er hier en daar lange wachtrijen omdat veel vrachtwagenbestuurders nog geen On Board Unit (OBU) hadden. Er was ook kritiek op de technische mankementen van het systeem.

Bij Viapass, het interregionale orgaan dat de kilometerheffing coördineert, werd de raad van bestuur in spoed bijeengeroepen om de problemen op de eerste dag te evalueren. Men benadrukte al wel dat de transporteurs de OBU's al sinds oktober konden aanvragen en dat er ruim op voorhand en voldoende intensief over de invoering van de heffing is gecommuniceerd.

Ook bij Satellic, voorlopig de enige erkende dienstverlener in het verhaal, wijst men erop dat veel problemen toe te schrijven zijn aan het feit dat sommige transporteurs tot het laatste moment hebben gewacht om een OBU aan te schaffen. "We hebben er alles aan gedaan om problemen te vermijden, onder meer door vooraf uitgebreid te communiceren en door het inzetten van mobiele verdeelpunten. Maar als mensen tot de laatste dag wachten, zijn wachtrijen moeilijk te vermijden", legt woordvoerder Lempkowicz uit.

Satellic erkent dat het systeem nog wat kampt met "kinderziektes", maar die zijn niet alleen beperkt in omvang, maar ook deels toe te schrijven aan het feit dat velen tot het laatste moment gewacht hebben om te bestellen. De dienstverlener belooft de technische mankementen weg te werken en transporteurs die foute aanrekeningen in de bus krijgen, zullen daarvoor vergoed worden.

Lempkowicz wijst er ook op dat het callcenter verdubbeld is in capaciteit en ook de klok rond bereikbaar. Ook de verdeelautomaten worden voortdurend aangevuld.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u