Kilometerheffing vrachtwagens - Veel problemen toe te schrijven aan laattijdige bestellingen

 Kilometerheffing vrachtwagens - Veel problemen toe te schrijven aan laattijdige bestellingen

Volgens Satellic, de exploitant van het kilometerheffingsysteem voor vrachtwagens, zijn veel problemen met de invoering van de heffing toe te schrijven aan het feit dat bepaalde transporteurs tot het laatste moment hebben gewacht om een On Board Unit (OBU) aan te schaffen. "We wisten dat het zo zou zijn als men tot het laatste moment zou wachten", legt woordvoerder Benoît Lempkowicz aan Belga uit. Hij erkent wel dat het systeem kampt met wat "kinderziektes", maar garandeert dat alle eventuele foute facturen zullen worden rechtgezet.

De invoering van de kilomterheffing voor vrachtwagens vandaag/vrijdag 1 april is niet bepaald vlekkeloos verlopen. In Wallonië werden verkeersassen geblokkeerd uit onvrede met de maatregel en voornamelijk aan de grensovergangen met Nederland stonden er hier en daar lange wachtrijen omdat veel vrachtwagenbestuurders nog geen On Board Unit (OBU) hadden. Er was ook kritiek op de technische mankementen van het systeem.

Bij Viapass, het interregionale orgaan dat de kilometerheffing coördineert, werd de raad van bestuur in spoed bijeengeroepen om de problemen op de eerste dag te evalueren. Men benadrukte al wel dat de transporteurs de OBU's al sinds oktober konden aanvragen en dat er ruim op voorhand en voldoende intensief over de invoering van de heffing is gecommuniceerd.

Ook bij Satellic, voorlopig de enige erkende dienstverlener in het verhaal, wijst men erop dat veel problemen toe te schrijven zijn aan het feit dat sommige transporteurs tot het laatste moment hebben gewacht om een OBU aan te schaffen. "We hebben er alles aan gedaan om problemen te vermijden, onder meer door vooraf uitgebreid te communiceren en door het inzetten van mobiele verdeelpunten. Maar als mensen tot de laatste dag wachten, zijn wachtrijen moeilijk te vermijden", legt woordvoerder Lempkowicz uit.

Satellic erkent dat het systeem nog wat kampt met "kinderziektes", maar die zijn niet alleen beperkt in omvang, maar ook deels toe te schrijven aan het feit dat velen tot het laatste moment gewacht hebben om te bestellen. De dienstverlener belooft de technische mankementen weg te werken en transporteurs die foute aanrekeningen in de bus krijgen, zullen daarvoor vergoed worden.

Lempkowicz wijst er ook op dat het callcenter verdubbeld is in capaciteit en ook de klok rond bereikbaar. Ook de verdeelautomaten worden voortdurend aangevuld.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
 "The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

"The best time to plant a tree was 20 years ago. The second best time is now."

Als Intolaw zijn we constant aan het zoeken hoe we kunnen verbeteren, leren en groeien. Het krijgen en geven van feedback is cruciaal in dit proces. Optimaliseer wat goed is en verbeter wat beter kan. Volledige transparantie! Dat is dan ook de reden geweest om twee jaar geleden een samenwerking met TrustPilot aan te gaan. Dat we vandaag de mijlpaal kunnen vieren van onze 1000ste review gaat dan ook niet ongemerkt voorbij. We zijn dan ook trots dat we het label “excellent” verdienen dankzij een score van 4,7 op 5.

Lees meer
close menu 1u