Kilometerheffing vrachtwagens heeft slechts beperkte impact op aantal kilometers
Maandag 16 Maart 2015
De voor 2016 aangekondigde invoering van de slimme kilometerheffing voor vrachtwagens in België zal slechts een beperkte impact hebben op de totale hoeveelheid gereden kilometers op de Belgische wegen. Dat schrijven de Leuvense economen Lieselot Baert en Jo Reynaerts in een briefing van het Vlaams Instituut voor Economie en Samenleving (VIVES).
Baert en Reynaerts argumenteren hun standpunt met verwijzing naar het grote belang van het wegverkeer in de industriële transportvraag, het hoge aandeel van vervoer door personenwagens in het totale verkeer en het feit dat volgens de huidige plannen enkel vrachtwagens onderworpen worden aan de kilometerheffing.
Wegtransport is momenteel goed voor bijna 60 procent van de totale uitgaven van de Belgische industrie voor goederentransport, terwijl de vraag naar transportmodi die een alternatief kunnen bieden voor het wegverkeer vrij beperkt is. Voor spoorvervoer is dat slechts 4,5 procent en binnenvaart 2,4 procent. Vrachtwagens zijn bovendien slechts goed voor 6 procent van het aantal gereden kilometers.
LEUVEN 11/03 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer