Kilometerheffing vrachtwagens afgewezen door MORA, Unizo en Voka
Donderdag 05 Maart 2015
Het huidige plan rond een kilometerheffing voor vrachtwagens wordt afgewezen door de Mobiliteitsraad (MORA), de Unie van Zelfstandige Ondernemers (Unizo) en het Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka).
Afgelopen maand zette Vlaanderen het licht op groen voor de invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens. Binnen- en buitenlandse vrachtwagens van meer dan 3,5 ton zullen vanaf 2016 een heffing moeten betalen per gereden kilometer. Die zal gelden op alle hoofdassen, maar ook op parallelwegen om sluipverkeer te vermijden. De precieze tarieven liggen nog niet vast, maar zullen afhangen van gewicht, emissieklasse en wegtype.
De Mobiliteitsraad van Vlaanderen (MORA), de strategische adviesraad voor het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken, schaart zich niet achter het voorstel. De raad is weliswaar voorstander van een kilometerheffing, maar vindt dat er niet aan de randvoorwaarden is voldaan.
Zo kadert de heffing momenteel niet in een brede visie op mobiliteit en in een duidelijk belastingsbeleid. Bovendien wordt niet gewaarborgd dat er homogene tarieven worden geheven in de verschillende gewesten. De Raad vraagt daarnaast een impactstudie over de tariefhoogte en een flankerend beleid.
Ook werkgeversorganisaties Unizo en Voka wijzen het voorstel af. "Dit komt neer op een platte belastingverhoging op kap van de bedrijven", vinden de organisaties. "Er is geen enkel zicht op de socio-economische impact van de maatregel. De enige zekerheid is dat met de voorgestelde tarieven en het uitgebreide wegennet waarop de heffing van toepassing is, de kosten voor het bedrijfsleven aanzienlijk zullen toenemen."
Volgens Unizo en Voka heeft het voorgestelde systeem ook geen enkel effect op de files.
BRUSSEL 03/03 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer