Kilometerheffing - Transportprijs stijgt met 7,94 procent volgens Febetra

 Kilometerheffing - Transportprijs stijgt met 7,94 procent volgens Febetra

De kostprijs van het algemeen nationaal vervoer zal gemiddeld met 7,94 procent stijgen door de invoering van de kilometerheffing. Dit heeft het Instituut Wegtransport en Logistiek België (ITLB) berekend volgens Febetra, de Federatie van Belgische Transporteurs.

Vanaf 1 april 2016 gaat de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton van start in de drie gewesten. ITLB berekende de impact ervan op de kostprijs van een transport op basis van de officiële tarieven. In Brussel is de impact nog hoger (gemiddeld plus 12,40 pct) dan in Vlaanderen en Wallonië omdat de heffing in het Brusselse gewest voor alle wegen zal gelden.

Door de "uiterst krappe" winstmarges in de transportsector zullen vervoerders geen andere keuze hebben dan de meerkost door te rekenen aan de klant, zegt Febetra woensdag in een mededeling. "Uiteindelijk zal de consument de rekening betalen."

De federatie wijst er verder op dat Satellic, de uitbater van het systeem, vervoerders verplicht de tol te betalen via kredietkaarten of tankkaarten, "wat ook tot meer kosten leidt". Febetra vraagt dan ook dat Satellic dringend werk maakt van de mogelijkheid tot rechtstreekse betaling.

Met de kilometerheffing willen Vlaanderen, Brussel en Wallonië buitenlandse vrachtwagens mee laten betalen voor het gebruik, het onderhoud en de uitbouw van onze wegen. Volgens Febetra is het enkel "een fiscale maatregel zonder enig effect op de mobiliteit, waar alleen de gewesten en Satellic beter van worden".

BRUSSEL 21/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u