Kilometerheffing - Transportorganisaties wijzen heffing af en leggen hun eisen op tafel‏

 Kilometerheffing - Transportorganisaties wijzen heffing af en leggen hun eisen op tafel‏

Febetra, TLV (Transport en Logistiek Vlaanderen) en UPTR (Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers) reageren negatief op de beslissing van de Brusselse regering inzake de tarieven van de kilometerheffing voor vrachtwagens. De drie federaties van de sector transport en logistiek in België betreuren het uitblijven van enig overleg tot nog toe met het Brussels en Waals Gewest. 

De hoge arbeidskosten nekken de Belgische vervoerder steeds meer in de strijd met de buitenlandse concurrentie. Met kilometerheffing volgens de geplande tarieven erbij wordt goederenvervoer in één klap nog eens tussen 5 en 10 procent duurder, stellen de drie organisaties donderdag in een gemeenschappelijke mededeling. 

De vervoerders vrezen de gestegen kosten niet te kunnen doorrekenen. Onder dergelijke voorwaarden is een kilometerheffing voor de drie transportverenigingen dan ook niet aanvaardbaar. Los van de financiële implicaties zal de kilometerheffing ook geen positief effect op de mobiliteit hebben zolang enkel vrachtwagens moeten betalen en niet de personenwagens.

De transportsector wil verder overleg en legt minstens de volgende eisen op de tafel van de bevoegde ministers: een vrijstelling van RSZ-bijdrage op de niet-productieve uren van chauffeurs en een wettelijke garantie dat de klanten van vervoerders de heffing zullen moeten betalen. Daarnaast mogen de inkomsten uit de kilometerheffing uitsluitend gebruikt worden om de wegen te onderhouden en de missing links versneld aan te leggen.

Voorts moet het systeem van betaald educatief verlof hervormd worden op maat van de verplichtingen in de transportsector, moet elk goederenvervoer aan dezelfde regels voldoen en moeten de tarieven lager liggen dan de aangekondigde tarieven, zodat de concurrentiepositie van de Belgische vervoerder wordt gevrijwaard.

Ten slotte moeten identieke tarieven gelden in de drie gewesten en willen de transportverenigingen een beperking van het tolplichtig wegennet tot het eurovignetwegennet.

BRUSSEL 12/02 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u