Kilometerheffing stimuleert sluipverkeer
Donderdag 05 November 2015
Gewestwegen dreigen nog meer vrachtwagens aan te zuigen na de invoering van de kilometerheffing. Dat blijkt uit een rapport uit 2012 waarover De Standaard donderdag bericht. Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) houdt een eventuele uitbreiding naar bepaalde gewestwegen achter de hand.
Vanaf april 2016 moet elke vrachtwagen van meer dan 3,5 ton 11,3 cent per kilometer betalen om op het hoofdwegennet te rijden. Het gaat om snelwegen en enkele grote gewest- en gemeentewegen. Elders geldt de kilometerheffing niet.
Dat dreigt echter voor meer sluipverkeer te zorgen, luidt het na onderzoek in opdracht van het departement Mobiliteit en Openbare Werken uit 2012, waarvan het rapport nu pas is vrijgegeven. Daarin wordt aangeraden om bij een heffing van 10 cent ook op bepaalde gewestwegen tol te heffen om sluipverkeer te vermijden.
Volgens De Standaard was daar in de eerste plannen aandacht voor en beloofde Weyts de mogelijke sluipwegen ook in zijn definitieve plannen op te nemen, maar bleek dat uiteindelijk toch niet het geval. Een zestigtal gewestwegen die een toevloed riskeren, werden alsnog geschrapt.
"We besloten om de focus op de hoofdassen te leggen. De buitenlandse transporteurs rijden vooral op onze snelwegen. Daar situeert zich het probleem", argumenteert Weyts. De minister belooft de situatie wel op te volgen. Als er toch een toevloed van verkeer is en de veiligheid in het gedrang komt, zal de betrokken weg mogelijk alsnog worden opgenomen.
Sp.a-fractieleider Joris Vandenbroecke vindt dat een te vage belofte en is niet overtuigd. "De minister benadrukte altijd het belang van verkeersveiligheid, maar dat bleek plots niet meer zijn grootste prioriteit. Hij legde zelfs de aanbevelingen uit de studie naast zich neer", besluit het oppositielid.
BRUSSEL 05/11 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meerDonderdag 30 Mei 2024
Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AIVan aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.
Lees meerWoensdag 22 Mei 2024
Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.
Lees meer