Kilometerheffing stimuleert sluipverkeer
Donderdag 05 November 2015
Gewestwegen dreigen nog meer vrachtwagens aan te zuigen na de invoering van de kilometerheffing. Dat blijkt uit een rapport uit 2012 waarover De Standaard donderdag bericht. Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) houdt een eventuele uitbreiding naar bepaalde gewestwegen achter de hand.
Vanaf april 2016 moet elke vrachtwagen van meer dan 3,5 ton 11,3 cent per kilometer betalen om op het hoofdwegennet te rijden. Het gaat om snelwegen en enkele grote gewest- en gemeentewegen. Elders geldt de kilometerheffing niet.
Dat dreigt echter voor meer sluipverkeer te zorgen, luidt het na onderzoek in opdracht van het departement Mobiliteit en Openbare Werken uit 2012, waarvan het rapport nu pas is vrijgegeven. Daarin wordt aangeraden om bij een heffing van 10 cent ook op bepaalde gewestwegen tol te heffen om sluipverkeer te vermijden.
Volgens De Standaard was daar in de eerste plannen aandacht voor en beloofde Weyts de mogelijke sluipwegen ook in zijn definitieve plannen op te nemen, maar bleek dat uiteindelijk toch niet het geval. Een zestigtal gewestwegen die een toevloed riskeren, werden alsnog geschrapt.
"We besloten om de focus op de hoofdassen te leggen. De buitenlandse transporteurs rijden vooral op onze snelwegen. Daar situeert zich het probleem", argumenteert Weyts. De minister belooft de situatie wel op te volgen. Als er toch een toevloed van verkeer is en de veiligheid in het gedrang komt, zal de betrokken weg mogelijk alsnog worden opgenomen.
Sp.a-fractieleider Joris Vandenbroecke vindt dat een te vage belofte en is niet overtuigd. "De minister benadrukte altijd het belang van verkeersveiligheid, maar dat bleek plots niet meer zijn grootste prioriteit. Hij legde zelfs de aanbevelingen uit de studie naast zich neer", besluit het oppositielid.
BRUSSEL 05/11 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer