In 2015 werden 16 nieuwe alcoholsloten geïnstalleerd
Dinsdag 12 Januari 2016

Vorig jaar zijn er 16 nieuwe alcoholsloten geïnstalleerd in auto's van bestuurders met een alcoholprobleem. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).
Een alcoholslot is een apparaat dat verhindert dat een wagen start wanneer de bestuurder gedronken heeft. Eén van de redenen waarom het systeem geen succes heeft, is de hoge kostprijs, die volledig ten laste is van de veroordeelde. "Het kost 3.500 euro over drie jaar", zegt Karin Genoe, gedelegeerd bestuurder van het BIVV. Zij verwijst ook naar de terughoudendheid bij de rechters om de straf uit te spreken, onder meer wegens de zware impact op het beroep dat sommige betrokkenen uitoefenen.
Het koninklijk besluit omtrent de alcoholsloten dateert van 2010. Sinds de start van het programma werden er 30 opgestart. Op het moment rijden er 20 mensen verplicht met een alcoholslot in hun wagen en 10 hebben hun programma al beëindigd. "Dat laatste gebeurt als de veroordelingstermijn van de bestuurder achter de rug is en hij het programma succesvol heeft beëindigd. Dat betekent onder meer dat er geen inbreuken mogen gepleegd zijn", zegt Genoe.
Van de 20 personen die momenteel met een alcoholslot rondrijden, werden er 16 in 2015 opgestart. De 4 andere kandidaten waren eerder opgestart.
Het BIVV vindt dat sommige bestuurders met een alcoholproblematiek gebaat zijn met een alcoholslot. "Voor hun eigen veiligheid, maar ook om de veiligheid van andere weggebruikers niet in gevaar te brengen", aldus Genoe. Ze vindt wel dat er ernstig moet nagedacht worden over de administratieve vereenvoudiging van de procedure om een alcoholslot op te leggen.
Genoe verwijst naar Nederland, waar het alcoholslot een louter administratieve beslissing is: bestuurders met een bepaald gehalte alcohol in het bloed, worden er automatisch veroordeeld tot een alcoholslot, maar deze procedure wordt er momenteel herzien. Het BIVV meent ook dat er inspanningen moeten gebeuren om het stigma dat rust op het alcoholslot, weg te werken.
Bron: Belga
Actueel

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.
Lees meer
De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.
Lees meer
Donderdag 26 Juni 2025
EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe AvocatsIn een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.
Lees meer