In 2014 vielen in ons land 727 verkeersdoden

  In 2014 vielen in ons land 727 verkeersdoden

Vorig jaar zijn in ons land 727 mensen omgekomen bij een verkeersongeval. Dat blijkt donderdag uit de publicatie van de statistieken van de verkeersongevallen in 2014. Het cijfer blijft daarmee ongeveer stabiel. Het aantal zwaargewonden daalde wel met 10 pct.

In 2014 gebeurden er 41.481 verkeersongevallen. Daarbij vielen 53.975 slachtoffers, waarvan er 727 stierven binnen de 30 dagen na het ongeval. Het aantal dodelijke slachtoffers bleef in 2014 dus min of meer stabiel in plaats van te dalen, zoals dat in 2013 het geval was. In dat jaar kwamen 724 mensen om tot 30 dagen na een ongeval.

Ook het aantal lichtgewonden stagneerde in 2014 (48.746 in 2014, 49.020 in 2013). Het aantal zwaargewonden daarentegen nam met bijna 10 pct af (4.502 in 2014, tegenover 4.947 in 2013).

Als we vergelijken met 2005 is het het aantal verkeersdoden in ons land gedaald met een derde (-33 pct). De daling was groter in het Waals Gewest (-38 pct) dan in het Vlaams Gewest (-31 pct). In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bleef het aantal dodelijke verkeersslachtoffers min of meer stabiel (28 doden in 2005, 29 in 2014).

Er vielen in 2014 in bijna alle categorieën ook minder zwaargewonde verkeersslachtoffers dan in 2005. Eén uitzondering: er vielen 9 pct méér zwaargewonden in de categorie fietsers (964 zwaargewonden in 2005, 1.048 in 2014). Het aantal zwaargewonden in personenwagens halveerde in diezelfde periode (van 3.530 in 2005 naar 1.743 in 2014). Nog sterker daalde het aantal zwaargewonden in vrachtwagens: min 58 pct. Het aantal zwaargewonde voetgangers daalde met 28 pct.

BRUSSEL 03/12 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u