Homans vindt geen Vlaamse administratie voor pilootproject autodelen
Dinsdag 07 Juli 2015
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans is er ondanks meerdere oproepen nog niet in geslaagd om een Vlaamse administratie te vinden die in een pilootproject wil stappen op vlak van autodelen met burgers. Dat blijkt uit het antwoord van de minister op een schriftelijke vraag van Joris Vandenbroucke (sp.a).
Homans had zich eerder principieel positief uitgelaten over voorstellen van Vandenbroucke om een deel van het voertuigpark van de Vlaamse overheid - goed voor bijna 4.000 wagens - buiten de kantooruren en tijdens de weekends in te zetten voor autodelen. In antwoord op een andere schriftelijke vraag wees ze begin dit jaar echter al op praktische problemen zoals het feit dat technische voertuigen of dienstvoertuigen die door personeelsleden mee naar huis genomen worden niet in aanmerking komen voor autodelen en het feit dat garages van de overheid zouden moeten opengesteld te worden voor externen.
In haar nieuw antwoord stelt Homans dat uit onderzoek blijkt dat de kosten/batenanalyse van autodelen voor de overheid minder gunstig uitvalt dan aanvankelijk werd ingeschat. Zo valt door autodelen de vrijstelling van de jaarlijkse verkeersbelasting voor overheidsvoertuigen weg en zal bij gemengd gebruik wellicht ook de kosten met betrekking tot het verzekeren van de wagens verhogen. De administraties vrezen bovendien dat hierdoor de beschikbaarheid van voertuigen voor de dagelijkse werking zal dalen.
"Mijn administratie heeft gericht potentiële kandidaten gezocht en meerdere oproepen gelanceerd maar tot mijn spijt tot op heden zonder succes. In afwachting van een kandidaat wens ik inmiddels wel al volop in te zetten op het intern entiteitsoverschrijdend delen van wagens. Hierbij is geen sprake van de bovengenoemde meerkosten en kunnen we daarentegen ons wagenpark verkleinen", aldus Homans. Er is hiertoe een traject opgesteld waaraan de beleidsdomeinen Kanselarij en Bestuur, Financiën en Begroting, Leefmilieu, Natuur en Energie, en Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed participeren.
BRUSSEL 03/07 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer