Homans vindt geen Vlaamse administratie voor pilootproject autodelen
Dinsdag 07 Juli 2015
Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans is er ondanks meerdere oproepen nog niet in geslaagd om een Vlaamse administratie te vinden die in een pilootproject wil stappen op vlak van autodelen met burgers. Dat blijkt uit het antwoord van de minister op een schriftelijke vraag van Joris Vandenbroucke (sp.a).
Homans had zich eerder principieel positief uitgelaten over voorstellen van Vandenbroucke om een deel van het voertuigpark van de Vlaamse overheid - goed voor bijna 4.000 wagens - buiten de kantooruren en tijdens de weekends in te zetten voor autodelen. In antwoord op een andere schriftelijke vraag wees ze begin dit jaar echter al op praktische problemen zoals het feit dat technische voertuigen of dienstvoertuigen die door personeelsleden mee naar huis genomen worden niet in aanmerking komen voor autodelen en het feit dat garages van de overheid zouden moeten opengesteld te worden voor externen.
In haar nieuw antwoord stelt Homans dat uit onderzoek blijkt dat de kosten/batenanalyse van autodelen voor de overheid minder gunstig uitvalt dan aanvankelijk werd ingeschat. Zo valt door autodelen de vrijstelling van de jaarlijkse verkeersbelasting voor overheidsvoertuigen weg en zal bij gemengd gebruik wellicht ook de kosten met betrekking tot het verzekeren van de wagens verhogen. De administraties vrezen bovendien dat hierdoor de beschikbaarheid van voertuigen voor de dagelijkse werking zal dalen.
"Mijn administratie heeft gericht potentiële kandidaten gezocht en meerdere oproepen gelanceerd maar tot mijn spijt tot op heden zonder succes. In afwachting van een kandidaat wens ik inmiddels wel al volop in te zetten op het intern entiteitsoverschrijdend delen van wagens. Hierbij is geen sprake van de bovengenoemde meerkosten en kunnen we daarentegen ons wagenpark verkleinen", aldus Homans. Er is hiertoe een traject opgesteld waaraan de beleidsdomeinen Kanselarij en Bestuur, Financiën en Begroting, Leefmilieu, Natuur en Energie, en Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed participeren.
BRUSSEL 03/07 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meerDonderdag 30 Mei 2024
Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AIVan aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.
Lees meerWoensdag 22 Mei 2024
Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.
Lees meer