Helft van de verkeerslichten is overbodig
Maandag 01 Februari 2016
Vijftig procent van de verkeerslichten kan volgens Touring verwijderd worden zonder negatieve gevolgen voor de veiligheid. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws maandag. In de bebouwde kom zouden zelfs negen van de tien lichten kunnen verdwijnen, aldus VAB.
"Wetenschappelijke studies tonen aan dat wanneer weggebruikers te lang voor een rood lichten moeten wachten, dit onveilig gedrag uitlokt", aldus Danny Smagghe van Touring. "Dit geldt bovendien ook voor fietsers en voetgangers." Minder verkeerslichten zorgen daarenboven voor minder uitstoot.
Volgens Touring kunnen 900 van de 1.700 verkeerslichten in het Vlaams Gewest weggenomen worden. "Aan een kruispunt zonder lichten vertragen in principe alle weggebruikers, wat sowieso voor een veiliger klimaat zorgt", zegt Smagghe. Een andere oplossing is om die verkeerslichten tussen 23.00 en 06.00 uur in knipperlichtmodus te zetten.
In de bebouwde kom is de wildgroei aan verkeerslichten nog groter: "Als we daar consequent 30 km/u zouden aanhouden, kunnen negen van de tien lichten weg", aldus Maarten Matienko van VAB.
De situatie op elk kruispunt dat heraangelegd wordt, wordt opnieuw geëvalueerd, zegt Ilse Luypaert van Wegen en Verkeer. "We houden rekening met twee elementen: de verkeersstroom moet zo dynamisch mogelijk zijn, en de veiligheid van voetgangers en fietsers moet gegarandeerd blijven."
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer