Helft van de verkeerslichten is overbodig
Maandag 01 Februari 2016
Vijftig procent van de verkeerslichten kan volgens Touring verwijderd worden zonder negatieve gevolgen voor de veiligheid. Dat schrijven De Morgen en Het Laatste Nieuws maandag. In de bebouwde kom zouden zelfs negen van de tien lichten kunnen verdwijnen, aldus VAB.
"Wetenschappelijke studies tonen aan dat wanneer weggebruikers te lang voor een rood lichten moeten wachten, dit onveilig gedrag uitlokt", aldus Danny Smagghe van Touring. "Dit geldt bovendien ook voor fietsers en voetgangers." Minder verkeerslichten zorgen daarenboven voor minder uitstoot.
Volgens Touring kunnen 900 van de 1.700 verkeerslichten in het Vlaams Gewest weggenomen worden. "Aan een kruispunt zonder lichten vertragen in principe alle weggebruikers, wat sowieso voor een veiliger klimaat zorgt", zegt Smagghe. Een andere oplossing is om die verkeerslichten tussen 23.00 en 06.00 uur in knipperlichtmodus te zetten.
In de bebouwde kom is de wildgroei aan verkeerslichten nog groter: "Als we daar consequent 30 km/u zouden aanhouden, kunnen negen van de tien lichten weg", aldus Maarten Matienko van VAB.
De situatie op elk kruispunt dat heraangelegd wordt, wordt opnieuw geëvalueerd, zegt Ilse Luypaert van Wegen en Verkeer. "We houden rekening met twee elementen: de verkeersstroom moet zo dynamisch mogelijk zijn, en de veiligheid van voetgangers en fietsers moet gegarandeerd blijven."
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Woensdag 19 Juni 2024
Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatieWat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.
Lees meerDonderdag 30 Mei 2024
Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AIVan aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.
Lees meerWoensdag 22 Mei 2024
Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.
Lees meer