Heel wat nieuwe ecoducten en - tunnels gepland
Vrijdag 13 Februari 2015
De Vlaamse overheid plant op verschillende plaatsen bijkomende verbindingen zoals ecoducten, -tunnels, en - duikers, die dieren in staat stellen ongestoord barrières zoals wegen of spoorwegen te nemen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams Milieuminister Joke Schauvliege op een schriftelijke vraag van Lydia Peeters (Open Vld).
In 2015 zijn ecotunnels en -duikers gepland op diverse locaties langs gewestwegen in de provincie Antwerpen (500.000 euro). Er komt ook een fauna-migratiestrook langs de E34 in Oelegem (45.000).
In 2015-2016 worden aan de RO in Hoeilaart 3 faunakokers (33.000) en ecotunnels (150.000) aangelegd evenals een bestaande onderdoorgang gerenoveerd (383.000). In 2016 is een onderdoorgang (en fietspad) voorzien onder de N771 in Dilsen (2 miljoen) en een ecoduct aan de N25 in Vlaams-Brabant (2,5 miljoen).
In 2016-2017 wordt aan de RO in Hoeilaart een ecoduct gebouwd (4,5 miljoen), wordt een onderdoorgang in Groenendaal heringericht (200.000) en zijn er ecotunnels gepland onder de RO ter hoogte van de N275 en N5 (300.000). Er staan voorts nog projecten op stapel langs de E19/HSL in Schoten, de E314 in Maasmechelen, de N75 in Dilsen-Stokkem, de RO in Hoeilaart, de E40 in Nevele en de N60 in Oudenaarde en Ronse.
Uit monitoring van enkele ecoducten door het departement Leefmilieu, Natuur en Energie blijkt volgens de minister dat deze zeer vlot in gebruik genomen worden door de lokale fauna en de belangrijkste doelsoorten. "Bij elke ontsnipperingsmaatregel worden ook geleidende structuren voorzien zoals ecorasters. Deze hebben als bijkomend doel de dieren van de weg te houden en zo de verkeersveiligheid te verhogen", aldus Schauvliege.
BRUSSEL 12/02 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer