Groen ziet thesis bevestigd in mobiliteitsstudie

 Groen ziet thesis bevestigd in mobiliteitsstudie

De Brusselse gemeenteraad sprak zich maandag uit over het aangepaste circulatieplan voor de Vijfhoek. Volgens oppositiepartij Ecolo-Groen blijkt uit de mobiliteitsstudie van Technum, die het college besteld had, dat het transitverkeer de stad zal blijven binnenrijden.

Groen had maandenlang om zo'n mobiliteitsstudie gevraagd. Het stadsbestuur gaf deze op 20 april vrij bij de voorstelling van de definitieve plannen voor de voetgangerszone. Daaruit blijkt dat 's ochtends het doorgaand verkeer toeneemt tijdens het spitsuur tot 1.644 wagens, of 669 wagens meer dan in de huidige situatie. Vooral de Zespenningenstraat met 1.240 voertuigen per uur, de Alexianenstraat met 1.550 voertuigen per uur en de zone rond de kathedraal en het centraal station worden zwaar getroffen. "De studie van Technum toont aan dat de Mini-Ring weldegelijk het doorgaand verkeer van de centrale lanen naar de wijken rondom de voetgangerszone verplaatst. Meer nog, de studie stelt ons een alternatief lussenplan voor om dat op te lossen.", aldus oppositieraadslid Bart Dhondt. Ook Fabian Maingain (FDF) en Johan Van den Driessche (N-VA) zijn bang voor een verkeerschaos. Het stadsbestuur gaf geen commentaar, omdat het debat rond het circulatieplan al uitvoerig in de vorige zitting van de gemeenteraad besproken werd. De meerderheid keurde het aangepaste plan goed.

Op maandag 29 juni worden de gewijzigde verkeerssituatie en de uitgebreide voetgangerszone ingevoerd. Het stadsbestuur verwacht een aantal problemen, maar hoopt dat de relatief rustigere zomervakantie een goede overgangsperiode is. Het plan zal na enkele maanden worden geëvalueerd.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u