Groen ziet thesis bevestigd in mobiliteitsstudie

 Groen ziet thesis bevestigd in mobiliteitsstudie

De Brusselse gemeenteraad sprak zich maandag uit over het aangepaste circulatieplan voor de Vijfhoek. Volgens oppositiepartij Ecolo-Groen blijkt uit de mobiliteitsstudie van Technum, die het college besteld had, dat het transitverkeer de stad zal blijven binnenrijden.

Groen had maandenlang om zo'n mobiliteitsstudie gevraagd. Het stadsbestuur gaf deze op 20 april vrij bij de voorstelling van de definitieve plannen voor de voetgangerszone. Daaruit blijkt dat 's ochtends het doorgaand verkeer toeneemt tijdens het spitsuur tot 1.644 wagens, of 669 wagens meer dan in de huidige situatie. Vooral de Zespenningenstraat met 1.240 voertuigen per uur, de Alexianenstraat met 1.550 voertuigen per uur en de zone rond de kathedraal en het centraal station worden zwaar getroffen. "De studie van Technum toont aan dat de Mini-Ring weldegelijk het doorgaand verkeer van de centrale lanen naar de wijken rondom de voetgangerszone verplaatst. Meer nog, de studie stelt ons een alternatief lussenplan voor om dat op te lossen.", aldus oppositieraadslid Bart Dhondt. Ook Fabian Maingain (FDF) en Johan Van den Driessche (N-VA) zijn bang voor een verkeerschaos. Het stadsbestuur gaf geen commentaar, omdat het debat rond het circulatieplan al uitvoerig in de vorige zitting van de gemeenteraad besproken werd. De meerderheid keurde het aangepaste plan goed.

Op maandag 29 juni worden de gewijzigde verkeerssituatie en de uitgebreide voetgangerszone ingevoerd. Het stadsbestuur verwacht een aantal problemen, maar hoopt dat de relatief rustigere zomervakantie een goede overgangsperiode is. Het plan zal na enkele maanden worden geëvalueerd.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u