Groen ziet thesis bevestigd in mobiliteitsstudie
Donderdag 07 Mei 2015

De Brusselse gemeenteraad sprak zich maandag uit over het aangepaste circulatieplan voor de Vijfhoek. Volgens oppositiepartij Ecolo-Groen blijkt uit de mobiliteitsstudie van Technum, die het college besteld had, dat het transitverkeer de stad zal blijven binnenrijden.
Groen had maandenlang om zo'n mobiliteitsstudie gevraagd. Het stadsbestuur gaf deze op 20 april vrij bij de voorstelling van de definitieve plannen voor de voetgangerszone. Daaruit blijkt dat 's ochtends het doorgaand verkeer toeneemt tijdens het spitsuur tot 1.644 wagens, of 669 wagens meer dan in de huidige situatie. Vooral de Zespenningenstraat met 1.240 voertuigen per uur, de Alexianenstraat met 1.550 voertuigen per uur en de zone rond de kathedraal en het centraal station worden zwaar getroffen. "De studie van Technum toont aan dat de Mini-Ring weldegelijk het doorgaand verkeer van de centrale lanen naar de wijken rondom de voetgangerszone verplaatst. Meer nog, de studie stelt ons een alternatief lussenplan voor om dat op te lossen.", aldus oppositieraadslid Bart Dhondt. Ook Fabian Maingain (FDF) en Johan Van den Driessche (N-VA) zijn bang voor een verkeerschaos. Het stadsbestuur gaf geen commentaar, omdat het debat rond het circulatieplan al uitvoerig in de vorige zitting van de gemeenteraad besproken werd. De meerderheid keurde het aangepaste plan goed.
Op maandag 29 juni worden de gewijzigde verkeerssituatie en de uitgebreide voetgangerszone ingevoerd. Het stadsbestuur verwacht een aantal problemen, maar hoopt dat de relatief rustigere zomervakantie een goede overgangsperiode is. Het plan zal na enkele maanden worden geëvalueerd.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer