Groen voert actie voor eigen alternatief fietsbeleidsplan in Antwerpen

  Groen voert actie voor eigen alternatief fietsbeleidsplan in Antwerpen

Aan het station Antwerpen-Berchem heeft Groen woensdag actie gevoerd tegen "het gebrek aan ambitie" van het huidige Antwerpse fietsbeleidsplan. Volgens Wouter Van Besien, Groen-fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad, zou het doel moeten zijn om tegen 2024 de helft van de Antwerpenaren zich te laten verplaatsen met de fiets. "Wij pleiten onder meer voor de aanleg van 20 fietssnelwegen uit alle hoeken van de stad en het maximaal conflictvrij maken van alle kruispunten", zegt hij.

Groen-militanten en -verkozenen deelden woensdag ontbijtkoeken uit aan voorbijgangers en -fietsers aan beide ingangen van het station, waar onder meer de fietsostrade Antwerpen-Mechelen passeert. "De fiets is snel, goedkoop én gezond en is dan ook een vervoersmiddel dat goed bij de stad past", stelt Van Besien. "Alleen, in Antwerpen blijven we ter plaatse trappelen. De plannen van het huidige bestuur zijn te vaag en te algemeen om meer mensen aan het fietsen te krijgen."

Groen wil meer concrete engagementen horen van de stad en vraagt de realisatie van 20 fietssnelwegen met brede fietspaden en een vlotte doorstroming vanuit alle hoeken van de stad naar het centrum. "Mensen zullen enkel de fiets nemen als de verbindingen comfortabel en veilig zijn, ook de laatste kilometers in de stad", klinkt het.

De partij stelt verder onder meer een nieuwe wandel- en fietsbrug over de Schelde voor, fietsherstelplaatsen langs de fietsostrades, het aanpassen van verkeerslichten om kruispunten nog meer conflictvrij te maken en het meer en strenger controleren op het naleven van de maximumsnelheid in de zone 30.

ANTWERPEN 21/10 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u