Groen eist dat Leuven werk maakt van Mobiliteitschepen en stedelijke mobiliteitsdienst

 Groen eist dat Leuven werk maakt van Mobiliteitschepen en stedelijke mobiliteitsdienst

Groen heeft maandagavond tijdens de Leuvense gemeenteraad bij monde van Toon Toelen geëist dat het stadsbestuur een Mobiliteitsschepen aanstelt, een aparte mobiliteitsdienst in het leven roept, een adviserende mobiliteitsraad opricht en werk maakt van een duidelijk beleidsplan op vlak van mobiliteit.

De partij werd hierin voor een groot deel bijgetreden door de andere oppositiepartijen N-VA en Open Vld

Toelen wees erop dat Leuven naast Oostende de enige Vlaamse centrumstad is zonder volwaardige mobiliteitsdienst. Door deze versnippering van de verantwoordelijkheden over de politie, de dienst ruimtelijke ordening en technische dienst raken de vele mobiliteitsproblemen in het Leuvense zoals het sluipverkeer in woonwijken, overvolle bussen, files op de invalswegen op zaterdag en het ontbreken van fietsstallingen aan het station niet opgelost. Daarnaast haalt Leuven een aantal doelstellingen uit zijn Ruimtelijk Structuurplan zoals toeritdosering en aanleg van vrije busbanen niet en wordt bijvoorbeeld helemaal geen werk gemaakt van een trage wegenbeleid. Groen wil ook dat er één schepen eindverantwoordelijk wordt voor het mobiliteitsbeleid.

Carl Devlies, schepen van ruimtelijke ordening, stelde dat er binnen de Leuvense stadsdiensten een zeer nauw overleg en beleidscoördinatie bestaat tussen de verschillende diensten die betrokken zijn bij het mobiliteitsbeleid. Binnen de dienst ruimtelijke ordening werd vorig jaar een mobiliteitsambtenaar aangeworven en meer recent een ambtenaar die zich specifiek bezig houdt met het fietsbeleid. In het kader van de herziening van het ruimtelijk structuurplan wordt momenteel werk gemaakt van een nieuw mobiliteitsplan. Nog dit jaar wordt een fietsbeleidsplan gelanceerd. Met betrekking tot de vraag naar een adviserende mobiliteitsraad stelde Devlies dat de GECORO zich over dit soort kwesties buigt dat er veel overleg is met organisaties zoals de Fietsersbond en buurtcomités. 

LEUVEN 24/02 (BELGA)


Actueel

 Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Wanneer ontvang ik mijn verkeersboete?

Te snel gereden en ongerust over de timing? Er bestaat geen harde vervaltermijn waardoor een boete automatisch vervalt omdat de brief later toekomt. De vaak geciteerde 14-dagenregel slaat op de verzendtermijn van het proces-verbaal (PV). Wordt die overschreden, dan blijft de boete geldig, maar het PV verliest zijn “bijzondere bewijswaarde” (wat erin staat weegt minder zwaar en kan makkelijker worden weerlegd). In de praktijk kan het weken tot maanden duren, o.a. door werkdruk en identificatie van de bestuurder.

Lees meer
 Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

Geen gordel op de snelweg: regels, risico’s en uw rechten

De gordelplicht geldt altijd, ook voor korte ritten en achterin. In deze gids leggen we de regels en mogelijke sancties uit, wanneer uitzonderingen (zoals medische vrijstelling via FOD Mobiliteit) gelden en hoe dit past binnen de vier graden van verkeersovertredingen. Zo weet u meteen wat uw rechten zijn en wat u kunt doen bij een boete of dagvaarding.

Lees meer
 EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

Donderdag 26 Juni 2025

EKON LEGAL groeit met de integratie van Parallaxe Avocats

In een streven om het model van moderne en toegankelijke juridische expertise verder te versterken, kondigt EKON LEGAL vandaag een belangrijke stap aan in zijn ontwikkeling. Na de succesvolle samenwerking tussen Intolaw en HBSV Advocaten, voegt het Franstalige kantoor Parallaxe Avocats zich nu bij deze strategische alliantie. Deze integratie maakt deel uit van een gemeenschappelijke visie: het aanbieden van innovatieve juridische dienstverlening die is afgestemd op de huidige behoeften van de cliënten.

Lees meer
close menu 1u