Groen eist dat Leuven werk maakt van Mobiliteitschepen en stedelijke mobiliteitsdienst

 Groen eist dat Leuven werk maakt van Mobiliteitschepen en stedelijke mobiliteitsdienst

Groen heeft maandagavond tijdens de Leuvense gemeenteraad bij monde van Toon Toelen geëist dat het stadsbestuur een Mobiliteitsschepen aanstelt, een aparte mobiliteitsdienst in het leven roept, een adviserende mobiliteitsraad opricht en werk maakt van een duidelijk beleidsplan op vlak van mobiliteit.

De partij werd hierin voor een groot deel bijgetreden door de andere oppositiepartijen N-VA en Open Vld

Toelen wees erop dat Leuven naast Oostende de enige Vlaamse centrumstad is zonder volwaardige mobiliteitsdienst. Door deze versnippering van de verantwoordelijkheden over de politie, de dienst ruimtelijke ordening en technische dienst raken de vele mobiliteitsproblemen in het Leuvense zoals het sluipverkeer in woonwijken, overvolle bussen, files op de invalswegen op zaterdag en het ontbreken van fietsstallingen aan het station niet opgelost. Daarnaast haalt Leuven een aantal doelstellingen uit zijn Ruimtelijk Structuurplan zoals toeritdosering en aanleg van vrije busbanen niet en wordt bijvoorbeeld helemaal geen werk gemaakt van een trage wegenbeleid. Groen wil ook dat er één schepen eindverantwoordelijk wordt voor het mobiliteitsbeleid.

Carl Devlies, schepen van ruimtelijke ordening, stelde dat er binnen de Leuvense stadsdiensten een zeer nauw overleg en beleidscoördinatie bestaat tussen de verschillende diensten die betrokken zijn bij het mobiliteitsbeleid. Binnen de dienst ruimtelijke ordening werd vorig jaar een mobiliteitsambtenaar aangeworven en meer recent een ambtenaar die zich specifiek bezig houdt met het fietsbeleid. In het kader van de herziening van het ruimtelijk structuurplan wordt momenteel werk gemaakt van een nieuw mobiliteitsplan. Nog dit jaar wordt een fietsbeleidsplan gelanceerd. Met betrekking tot de vraag naar een adviserende mobiliteitsraad stelde Devlies dat de GECORO zich over dit soort kwesties buigt dat er veel overleg is met organisaties zoals de Fietsersbond en buurtcomités. 

LEUVEN 24/02 (BELGA)


Actueel

 Staking van magistraten in België: een ongeziene mobilisatie tegen de gerechtelijke hervorming

Staking van magistraten in België: een ongeziene mobilisatie tegen de gerechtelijke hervorming

Sinds begin 2025 bevindt het Belgische gerechtelijk systeem zich in een ongekende crisis. De hervormingen die de federale regering, onder leiding van minister van Justitie Paul Van Tigchelt (Open VLD), heeft voorgesteld—met name op het gebied van het beheer van rechtbanken en de pensioenen van magistraten—hebben geleid tot aanzienlijke onrust binnen de magistratuur. Deze maatregelen worden gezien als een inbreuk op de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht en de kwaliteit van de rechtspraak, wat heeft geleid tot een ongekende mobilisatie van rechters, parketmagistraten en griffiers in het hele land.

Lees meer
 Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Maandag 03 Maart 2025

Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.

Lees meer
 Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

Maandag 03 Maart 2025

Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

De opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.

Lees meer
close menu 1u