Gents circulatieplan: "referendum is een politieke wanhoopsdaad van N-VA"

 Gents circulatieplan: "referendum is een politieke wanhoopsdaad van N-VA"

Het nieuwe circulatieplan in Gent is noodzakelijk en de vraag naar een referendum erover is "een politieke wanhoopsdaad van N-VA". Dat hebben de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) en burgemeester Daniël Termont (sp.a) dinsdagavond gezegd in de gemeenteraad in een reactie op het voorstel van N-VA-kopman Siegfried Bracke voor een referendum over het plan.

De Gentse bestuurscoalitie wil op 3 april 2017 het voetgangersgebied verdubbelen en de binnenstad bijkomend in zes sectoren verdelen om doorgaand verkeer te weren. Cruciaal in het circulatieplan zijn een aantal maatregelen zoals een vlottere doorstroming op de R4 en extra Park&Rides. Via een referendum met de vraag "Vindt u dat Gent en de Gentenaars beter worden van het voorliggende 'Circulatieplan Binnenstad Gent'? " wilde N-VA-fractieleider Siegfried Bracke het laatste woord over het plan aan de Gentenaar zelf geven.

Maandagavond legden de leden van de meerderheidspartijen Open Vld, sp.a en Groen een amendement op tafel waarbij ze vanaf maart een "oplossingsgerichte dialoog" willen opzetten met specifieke doelgroepen en een "burgerkabinet" om de bevraging te begeleiden.

Burgemeester Termont stelde dinsdagavond dat de vraag een referendum alleen "politieke obstructie" is. "Het referendum is een politieke daad. Het is zelfs een politieke wanhoopsdaad van N-VA. De timing zit ook volledig fout, op het einde van een traject waar N-VA aan meegewerkt heeft. Het heeft niets met bezorgdheid over de mening van de Gentenaars te maken, maar wel met het zoeken naar polarisatie. Met een referendum zouden we deze stad hopeloos kunnen verdelen. (..) Het mobiliteitsplan wordt zeker niet in de maag gesplitst van de Gentenaars."

Termont verwacht dat Gent binnen enkele jaren "veel leefbaarder" zal worden door het circulatie- en mobiliteitsplan. "Het gaat hier om het algemeen belang versus het individueel belang. Gaan we allemaal samen iets inleveren? Ben ik die elke dag met mijn auto van Mariakerke naar het stadhuis rijd, bereid om om te rijden langs de Dampoort. Als ik daarmee de Brugse Poort veiliger maak, dan zeg ik ja."

Het nieuwe circulatieplan in Gent is noodzakelijk, zei de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. "Van de Gentenaars vindt 63 procent dat zijn kinderen niet veilig naar school kunnen in Gent. Elke morgen staat het verkeer op bepaalde plaatsen stil. De bereikbaarheid van onze stad is niet meer gegarandeerd. Daarop moeten we een antwoord bieden, onder meer met het circulatieplan. Ik heb niemand horen zeggen dat hij het daar niet mee eens is en ik heb nog geen tegenvoorstellen gehoord."

Het plan is er niet alleen voor de fietsers, counterde Watteeuw. "We weten dat niet iedereen met de fiets kan. En dat hoeft ook niet. Maar iedereen die de overstap maakt, maakt het wel gezonder en veiliger voor anderen. Meer mensen op de fiets is minder file. Als één automobilist overstapt op de fiets, wordt de file 4 meter korter. Ik begrijp niet waarom er zoveel weerstand is tegen fietsers."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u