Gents circulatieplan: "referendum is een politieke wanhoopsdaad van N-VA"

 Gents circulatieplan: "referendum is een politieke wanhoopsdaad van N-VA"

Het nieuwe circulatieplan in Gent is noodzakelijk en de vraag naar een referendum erover is "een politieke wanhoopsdaad van N-VA". Dat hebben de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) en burgemeester Daniël Termont (sp.a) dinsdagavond gezegd in de gemeenteraad in een reactie op het voorstel van N-VA-kopman Siegfried Bracke voor een referendum over het plan.

De Gentse bestuurscoalitie wil op 3 april 2017 het voetgangersgebied verdubbelen en de binnenstad bijkomend in zes sectoren verdelen om doorgaand verkeer te weren. Cruciaal in het circulatieplan zijn een aantal maatregelen zoals een vlottere doorstroming op de R4 en extra Park&Rides. Via een referendum met de vraag "Vindt u dat Gent en de Gentenaars beter worden van het voorliggende 'Circulatieplan Binnenstad Gent'? " wilde N-VA-fractieleider Siegfried Bracke het laatste woord over het plan aan de Gentenaar zelf geven.

Maandagavond legden de leden van de meerderheidspartijen Open Vld, sp.a en Groen een amendement op tafel waarbij ze vanaf maart een "oplossingsgerichte dialoog" willen opzetten met specifieke doelgroepen en een "burgerkabinet" om de bevraging te begeleiden.

Burgemeester Termont stelde dinsdagavond dat de vraag een referendum alleen "politieke obstructie" is. "Het referendum is een politieke daad. Het is zelfs een politieke wanhoopsdaad van N-VA. De timing zit ook volledig fout, op het einde van een traject waar N-VA aan meegewerkt heeft. Het heeft niets met bezorgdheid over de mening van de Gentenaars te maken, maar wel met het zoeken naar polarisatie. Met een referendum zouden we deze stad hopeloos kunnen verdelen. (..) Het mobiliteitsplan wordt zeker niet in de maag gesplitst van de Gentenaars."

Termont verwacht dat Gent binnen enkele jaren "veel leefbaarder" zal worden door het circulatie- en mobiliteitsplan. "Het gaat hier om het algemeen belang versus het individueel belang. Gaan we allemaal samen iets inleveren? Ben ik die elke dag met mijn auto van Mariakerke naar het stadhuis rijd, bereid om om te rijden langs de Dampoort. Als ik daarmee de Brugse Poort veiliger maak, dan zeg ik ja."

Het nieuwe circulatieplan in Gent is noodzakelijk, zei de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. "Van de Gentenaars vindt 63 procent dat zijn kinderen niet veilig naar school kunnen in Gent. Elke morgen staat het verkeer op bepaalde plaatsen stil. De bereikbaarheid van onze stad is niet meer gegarandeerd. Daarop moeten we een antwoord bieden, onder meer met het circulatieplan. Ik heb niemand horen zeggen dat hij het daar niet mee eens is en ik heb nog geen tegenvoorstellen gehoord."

Het plan is er niet alleen voor de fietsers, counterde Watteeuw. "We weten dat niet iedereen met de fiets kan. En dat hoeft ook niet. Maar iedereen die de overstap maakt, maakt het wel gezonder en veiliger voor anderen. Meer mensen op de fiets is minder file. Als één automobilist overstapt op de fiets, wordt de file 4 meter korter. Ik begrijp niet waarom er zoveel weerstand is tegen fietsers."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

Donderdag 16 Juni 2022

Wat is het doel van de objectiviteitsclausule in een verzekeringscontract?

De objectiviteitsclausule is een clausule die wettelijk aanwezig moet zijn in alle rechtsbijstandverzekeringspolissen. Maar wat is het doel ervan, wanneer kan er een beroep op worden gedaan en wat met de mogelijke kosten bij de toepassing ervan? De advocaten van Intolaw vatten in dit artikel samen wat u moet weten over de objectiviteitsclausule in België

Lees meer
 Rijden tijdens een rijverbod

Woensdag 18 Mei 2022

Rijden tijdens een rijverbod

Kreeg je een rijverbod, maar werd je toch betrapt op het rijden door de politie? Lees hier wat de mogelijke sancties zijn en of je een eventuele verzwaring van straf riskeert.

Lees meer
 Stilstaan op een overweg

Dinsdag 17 Mei 2022

Stilstaan op een overweg

Heb je weleens de verkeerde inschatting gemaakt, door toch nog de overweg over te steken wanneer het verkeer belemmerd was, waardoor je uiteindelijk stil kwam te staan op een overweg? Dit is strafbaar en kan daarnaast ernstige gevolgen met zich meebrengen.

Lees meer
close menu 1u