Gents circulatieplan: "referendum is een politieke wanhoopsdaad van N-VA"

 Gents circulatieplan: "referendum is een politieke wanhoopsdaad van N-VA"

Het nieuwe circulatieplan in Gent is noodzakelijk en de vraag naar een referendum erover is "een politieke wanhoopsdaad van N-VA". Dat hebben de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) en burgemeester Daniël Termont (sp.a) dinsdagavond gezegd in de gemeenteraad in een reactie op het voorstel van N-VA-kopman Siegfried Bracke voor een referendum over het plan.

De Gentse bestuurscoalitie wil op 3 april 2017 het voetgangersgebied verdubbelen en de binnenstad bijkomend in zes sectoren verdelen om doorgaand verkeer te weren. Cruciaal in het circulatieplan zijn een aantal maatregelen zoals een vlottere doorstroming op de R4 en extra Park&Rides. Via een referendum met de vraag "Vindt u dat Gent en de Gentenaars beter worden van het voorliggende 'Circulatieplan Binnenstad Gent'? " wilde N-VA-fractieleider Siegfried Bracke het laatste woord over het plan aan de Gentenaar zelf geven.

Maandagavond legden de leden van de meerderheidspartijen Open Vld, sp.a en Groen een amendement op tafel waarbij ze vanaf maart een "oplossingsgerichte dialoog" willen opzetten met specifieke doelgroepen en een "burgerkabinet" om de bevraging te begeleiden.

Burgemeester Termont stelde dinsdagavond dat de vraag een referendum alleen "politieke obstructie" is. "Het referendum is een politieke daad. Het is zelfs een politieke wanhoopsdaad van N-VA. De timing zit ook volledig fout, op het einde van een traject waar N-VA aan meegewerkt heeft. Het heeft niets met bezorgdheid over de mening van de Gentenaars te maken, maar wel met het zoeken naar polarisatie. Met een referendum zouden we deze stad hopeloos kunnen verdelen. (..) Het mobiliteitsplan wordt zeker niet in de maag gesplitst van de Gentenaars."

Termont verwacht dat Gent binnen enkele jaren "veel leefbaarder" zal worden door het circulatie- en mobiliteitsplan. "Het gaat hier om het algemeen belang versus het individueel belang. Gaan we allemaal samen iets inleveren? Ben ik die elke dag met mijn auto van Mariakerke naar het stadhuis rijd, bereid om om te rijden langs de Dampoort. Als ik daarmee de Brugse Poort veiliger maak, dan zeg ik ja."

Het nieuwe circulatieplan in Gent is noodzakelijk, zei de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. "Van de Gentenaars vindt 63 procent dat zijn kinderen niet veilig naar school kunnen in Gent. Elke morgen staat het verkeer op bepaalde plaatsen stil. De bereikbaarheid van onze stad is niet meer gegarandeerd. Daarop moeten we een antwoord bieden, onder meer met het circulatieplan. Ik heb niemand horen zeggen dat hij het daar niet mee eens is en ik heb nog geen tegenvoorstellen gehoord."

Het plan is er niet alleen voor de fietsers, counterde Watteeuw. "We weten dat niet iedereen met de fiets kan. En dat hoeft ook niet. Maar iedereen die de overstap maakt, maakt het wel gezonder en veiliger voor anderen. Meer mensen op de fiets is minder file. Als één automobilist overstapt op de fiets, wordt de file 4 meter korter. Ik begrijp niet waarom er zoveel weerstand is tegen fietsers."

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Maandag 03 Maart 2025

Welke aansprakelijkheid bij een ongeval op privéterrein?

Wie is er aansprakelijk bij een ongeval op een privéterrein of parkeerplaats ? Intolaw bespreekt de definitie van de “openbare weg” om de verantwoordelijkheden bij dit soort ongevallen te bepalen. Heeft u behoefte aan professioneel juridisch advies voor de behandeling van uw gerechtelijk dossier? Neem contact op met Intolaw.

Lees meer
 Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

Maandag 03 Maart 2025

Opschorting van de uitspraak in België: principe en modaliteiten

De opschorting van de uitspraak, die niet verward dient te worden met de opschorting van de rijbewijsintrekking, is een coulancemaatregel die veel beklaagden wensen te verkrijgen. Maar wat is de oorsprong ervan ? Wat zijn de toepassingsvoorwaarden ? Zijn er verschillende modaliteiten ? En wat gebeurt er zodra de opschorting is verkregen ? Intolaw vat samen wat u moet weten over de opschorting van de uitspraak in België.

Lees meer
 Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

Mag een voertuig zonder geldige technische keuring de weg op?

De technische keuring is een essentieel onderdeel van verkeersveiligheid. Maar mag een voertuig zonder geldige keuring nog steeds in het verkeer worden gebracht, bijvoorbeeld als de keuring is verlopen? Laten we deze stelling onderzoeken.

Lees meer
close menu 1u