Gents circulatieplan: "referendum is een politieke wanhoopsdaad van N-VA"
Woensdag 24 Februari 2016

Het nieuwe circulatieplan in Gent is noodzakelijk en de vraag naar een referendum erover is "een politieke wanhoopsdaad van N-VA". Dat hebben de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) en burgemeester Daniël Termont (sp.a) dinsdagavond gezegd in de gemeenteraad in een reactie op het voorstel van N-VA-kopman Siegfried Bracke voor een referendum over het plan.
De Gentse bestuurscoalitie wil op 3 april 2017 het voetgangersgebied verdubbelen en de binnenstad bijkomend in zes sectoren verdelen om doorgaand verkeer te weren. Cruciaal in het circulatieplan zijn een aantal maatregelen zoals een vlottere doorstroming op de R4 en extra Park&Rides. Via een referendum met de vraag "Vindt u dat Gent en de Gentenaars beter worden van het voorliggende 'Circulatieplan Binnenstad Gent'? " wilde N-VA-fractieleider Siegfried Bracke het laatste woord over het plan aan de Gentenaar zelf geven.
Maandagavond legden de leden van de meerderheidspartijen Open Vld, sp.a en Groen een amendement op tafel waarbij ze vanaf maart een "oplossingsgerichte dialoog" willen opzetten met specifieke doelgroepen en een "burgerkabinet" om de bevraging te begeleiden.
Burgemeester Termont stelde dinsdagavond dat de vraag een referendum alleen "politieke obstructie" is. "Het referendum is een politieke daad. Het is zelfs een politieke wanhoopsdaad van N-VA. De timing zit ook volledig fout, op het einde van een traject waar N-VA aan meegewerkt heeft. Het heeft niets met bezorgdheid over de mening van de Gentenaars te maken, maar wel met het zoeken naar polarisatie. Met een referendum zouden we deze stad hopeloos kunnen verdelen. (..) Het mobiliteitsplan wordt zeker niet in de maag gesplitst van de Gentenaars."
Termont verwacht dat Gent binnen enkele jaren "veel leefbaarder" zal worden door het circulatie- en mobiliteitsplan. "Het gaat hier om het algemeen belang versus het individueel belang. Gaan we allemaal samen iets inleveren? Ben ik die elke dag met mijn auto van Mariakerke naar het stadhuis rijd, bereid om om te rijden langs de Dampoort. Als ik daarmee de Brugse Poort veiliger maak, dan zeg ik ja."
Het nieuwe circulatieplan in Gent is noodzakelijk, zei de Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw. "Van de Gentenaars vindt 63 procent dat zijn kinderen niet veilig naar school kunnen in Gent. Elke morgen staat het verkeer op bepaalde plaatsen stil. De bereikbaarheid van onze stad is niet meer gegarandeerd. Daarop moeten we een antwoord bieden, onder meer met het circulatieplan. Ik heb niemand horen zeggen dat hij het daar niet mee eens is en ik heb nog geen tegenvoorstellen gehoord."
Het plan is er niet alleen voor de fietsers, counterde Watteeuw. "We weten dat niet iedereen met de fiets kan. En dat hoeft ook niet. Maar iedereen die de overstap maakt, maakt het wel gezonder en veiliger voor anderen. Meer mensen op de fiets is minder file. Als één automobilist overstapt op de fiets, wordt de file 4 meter korter. Ik begrijp niet waarom er zoveel weerstand is tegen fietsers."
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel

Dinsdag 12 September 2023
Wat riskeer je als jonge bestuurder?In het kader van verkeersveiligheid worden jonge bestuurders in België strenger bestraft dan ervaren chauffeurs. In dit artikel geven we een antwoord op verschillende vragen over dit onderwerp. Zo bekijken we wat er juist wordt bedoeld met een “jonge bestuurder”, of élke verkeersovertreding zwaarder bestraft wordt en wat die zwaardere straf concreet inhoudt.
Lees meer
Maandag 10 Juli 2023
Bijzondere bewijswaarde van het Proces-VerbaalIn een recent dossier dat onze advocaten behartigden, werd aangetoond dat het Proces-Verbaal niet binnen de wettelijke termijn werd opgestuurd waardoor het Proces-Verbaal zijn bijzondere bewijswaarde verloor. Dit betekent dat er evenveel belang werd gehecht aan het woord van onze cliënt dan aan de vaststellingen van de agenten. Wat waren de gevolgen?
Lees meer
Dinsdag 27 Juni 2023
Aantal dagvaardingen mogelijks gevoelig de hoogte in sinds wijziging alcohollimietSinds er groen licht werd gegeven om de alcohollimiet voor de onmiddellijke intrekking van een rijbewijs scherper te stellen van 1,5 promille naar 1,2 promille moeten er al heel wat meer mensen vrezen voor een dagvaarding. Dat blijkt uit gegevens van websites www.boetecalculator.be en www.monamende.be. “Sinds 1 juni, toen de alcohollimiet voor een intrekking van het rijbewijs verlaagd werd, zien we in onze data geen toename van mensen die positief hebben geblazen tijdens een alcoholcontrole, maar wel een sterke toename van mensen die zullen worden gedagvaard. Het merendeel van de overtreders had dus steeds een waarde waarbij ze tot voor kort net niet steeds werden gedagvaard.” licht leading lawyer van advocatenkantoor Intolaw Elise De Puysseleyr toe.
Lees meer