Gents bedrijf zoekt 50.000 euro voor innovatief systeem om dodehoekongevallen te voorkomen
Vrijdag 23 Oktober 2015
Het Gentse bedrijf Skymotion Solutions en aannemingsbedrijf Denys nv willen via sensoren in het fietspad verkeersborden doen oplichten zodat chauffeurs die willen afslaan, gewaarschuwd worden dat er een fietser op komst is. Via crowdfunding wordt 50.000 euro gezocht om een proefproject te starten in Nazareth, met steun van het gemeentebestuur en het Belgisch Instituur voor de Verkeersveiligheid (BIVV).
Jaarlijks gebeuren er in België meer dan vijftig dodehoekongevallen tussen vrachtwagens en fietsers, met vijf tot tien doden als gevolg. Om daar iets aan te doen, ontwikkelden de Gentse ondernemer Mohammed Taslidere (Skymotion Solutions), samen met de Wondelgemse aannemer Denys, het fietsdetectiessyteem iCycleSafe. "Het concept is even eenvoudig als efficiënt", zegt Mohammed Taslidere. "Een sensor in het fietspad registreert fietsers als ze erover rijden. Dat doet een verkeersbord oplichten dat even verderop opgesteld staat. Zo worden chauffeurs die willen afslaan duidelijk gewaarschuwd dat er een fietser op komst is."
Sahin Monserez van Denys wijst erop dat de sensoren niet opvallen, niet hinderlijk zijn voor fietsers, uiterst nauwkeurig zijn en een lange levensduur hebben. "Indien we erin slagen om zelfs maar één leven te redden, zou dit project voor mij reeds een succes zijn", zegt hij.
Als de 50.000 euro opgehaald wordt, wordt iCycleSafe voor het eerst geïnstalleerd op het kruispunt van de Roombaardstraat en de Oudenaardseheerweg in Nazareth. Het BIVV zal een testprotocol ontwikkelen om het systeem uitgebreid te testen. "iCycleSafe is een zeer interessant initiatief, vooral om het niet gaat om een technische aanpassing aan het voertuig, maar aan de weg zelf", zegt Lieven Beyl (BIVV).
GENT/NAZARETH 23/10 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer