Galant lanceert onderzoek naar snelheden op autosnelwegen
Woensdag 13 Januari 2016
Federaal minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) lanceert een onderzoek naar de snelheden op autosnelwegen. Dat moet evalueren of een aanpassing van de snelheid de verkeersveiligheid zou verbeteren en oplossingen zou kunnen bieden voor doorstromings- en milieuproblemen.
De vraag van Galant aan het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) kadert in de reeds aangekondigde herziening van de Wegcode.
"In België geldt momenteel overal 120 km per uur op onze snelwegen, ongeacht de staat van de weg, de verkeerssituatie, het tijdstip of het weer. Ik wil dat hierover een vergelijkend onderzoek wordt gevoerd: welke snelheid is in welke situatie het meest aangewezen? ", zo schetst de minister het doel van het onderzoek.
Galant wijst erop dat in de buurlanden al jaren verschillende snelheden gelden. "In Frankrijk en in Luxemburg moet bijvoorbeeld trager gereden worden bij slecht weer. In Nederland bestaan er verschillende snelheidsregimes naast elkaar, afhankelijk van het stuk snelweg."
Galant hoopt de resultaten tegen de zomer te ontvangen. Nadien wil ze een politiek en maatschappelijk debat over de kwestie organiseren.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer