Flitspalen langs Antwerpse snelwegen staan al twee weken af door personeelstekort

 Flitspalen langs Antwerpse snelwegen staan al twee weken af door personeelstekort

De vaste flitspalen langs de snelwegen in de provincie Antwerpen zijn ruim twee weken geleden tijdelijk buiten dienst geplaatst wegens een tekort aan personeel en middelen bij de dienst die de snelheidsovertredingen moet verwerken, en zijn nog steeds niet opnieuw ingeschakeld. Dat zegt VTM NIEUWS en wordt bevestigd door de federale politie. Er staat volgende week overleg gepland met zowel Binnenlandse Zaken als het parket van Antwerpen om zo snel mogelijk tot een oplossing te komen.

De beslissing om de flitspalen uit te schakelen kwam er volgens de federale politie om twee redenen: enerzijds een capaciteitsprobleem bij het gewestelijk verwerkingscentrum in Antwerpen en anderzijds een nieuwe richtlijn van het Antwerpse parket. "Het parket vraagt dat we bij overtredingen door leasingwagens ook meteen de eigenlijke bestuurder identificeren, in plaats van enkel de leasingfirma", zegt woordvoerster Tine Hollevoet. "Dat zorgt natuurlijk voor een aanzienlijke extra werklast en maakt in combinatie met het capaciteitsprobleem dat de pv's van de vaste radars in Antwerpen momenteel niet verwerkt kunnen worden."

De flitspalen gewoon laten werken om eventueel later de achterstand bij de verwerking ervan in te halen, is volgens Hollevoet geen optie aangezien de verwerkingstermijn amper 14 dagen bedraagt. Ze benadrukt echter dat er momenteel wel nog geflitst wordt langs Antwerpse snelwegen door mobiele ploegen. De vaste flitspalen langs de gewestwegen blijven eveneens gewoon werken.

ANTWERPEN 30/04 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u