Files bereiken in Duitsland record van 980.000 kilometer in 2014
Maandag 16 Februari 2015
In Duitsland waren er in 2014 475.000 verkeersopstoppingen, die zich uitstrekten over een record van 980.000 kilometer, zo heeft de Duitse autoclub ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) vrijdag gemeld. De files duurden volgens ADAC 285.000 uur, de langste duur in 32 jaar.
Het aantal opstoppingen nam met 15 procent toe, terwijl de lengte van de files met 2,5 procent aangroeide.
ADAC-woordvoerder Andreas Hölzel zei dat de cijfers rechtstreeks verband hielden met de toename van het verkeer op de Duitse wegen.
De ergst getroffen regio's waren Noordrijnland-Westfalen, een dichtbevolkte deelstaat in het westen van het land met veel wegen, en de zuidelijke staten Beieren en Baden-Württemberg. Samen waren ze goed voor 45 procent van de files.
"Vrijdag is de slechtste dag van de week, want dan hebben we zowel pendelaars als weekendverkeer", zei Hölzel. Zaterdag was gemiddeld de beste dag om files te vermijden.
Volgens ADAC tonen de cijfers dat het Duitse wegennet tegen zijn grenzen aanzit qua capaciteit. De wegenbouw hinkt achterop, zegt de vereniging. Van de 2.200 kilometer wegen die in de periode 2001-2015 zou worden aangelegd, was eind 2014 slechts de helft af.
MÜNCHEN 13/02 (DPA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer