FietsTelweek - 5.000 fietsers legden 63.000 kilometers af
Maandag 28 September 2015
Van 16 tot 22 september vond in Vlaanderen de allereerste FietsTelweek plaats. Fietsers konden voor het eerst hun eigen fietsgedrag registreren via de gratis FietsTelApp. Ongeveer 5.000 app-gebruikers deden in totaal 13.700 fietsverplaatsingen en fietsten samen 63.000 fietskilometers. Dat meldt Fietsberaad Vlaanderen donderdag.
Het Agentschap Wegen en Verkeer, de vijf Vlaamse provincies en ruim 150 Vlaamse steden en gemeenten engageerden zich om tijdens de FietsTelweek op grote schaal fietsers te tellen. Dat gebeurde aan de hand van meer dan 420 vaste en mobiele telpunten (zoals rubberen slangen op fietspaden, camera's die fietsers registreren en manuele tellingen) op strategisch uitgekozen locaties.
De Universiteit Gent, die de FietsTelweek wetenschappelijk begeleidt, doet op basis van de eerste data uit de FietsTelApp een aantal vaststellingen. De gemiddelde lengte van de fietsverplaatsingen is 6 kilometer met afstanden tot 60 kilometer. Voorts is 40 procent van de verplaatsingen van, naar of binnen de kernen van steden en gemeenten en 60 pct ligt buiten de kernen. En 12 pct zijn van en naar het station: de gemiddelde fietser legt hiervoor 4 kilometer af met afstanden tot 40 kilometer.
Uit wetenschappelijke overwegingen blijven de telpunten nog een week langer fietsers tellen. Zo kunnen de cijfers zowel tijdens als na de FietsTelweek worden vergeleken. De gegevens komen in een dataplatform over fietsgebruik. Dat zal volgens de initiatiefnemers een schat aan informatie opleveren voor alle betrokkenen in het fietsbeleid.
De volledige analyse van alle data uit de FietsTelApp en de ruim 420 telpunten wordt voorgesteld in december. Fietsberaad Vlaanderen is een kenniscentrum voor fietsbeleid en in brede zin voor elk beleid dat het fietsen stimuleert.
BRUSSEL 24/09 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer