Fietssnelwegen doen Vlamingen verder fietsen

 Fietssnelwegen doen Vlamingen verder fietsen

De Vlaamse fietssnelwegen zijn een middel om mensen meer te laten fietsen, over langere afstanden. Dat blijkt uit de resultaten van de eerste Vlaamse Fietstelweek, meldt initiatiefnemer Fietsberaad Vlaanderen. "De gemiddelde afstand van onze fietsverplaatsingen ligt relatief hoog, maar de fietssnelwegen maken de langere afstanden beter overbrugbaar met de fiets", klinkt het.

Tijdens de Week van de Mobiliteit in september werd ook de eerste Vlaamse Fietstelweek georganiseerd. Tellussen en vaste camera's registreerden 1 miljoen fietsbewegingen op meer dan 420 punten in Vlaanderen, een app verzamelde 17.500 fietstrajecten.

Uit de resultaten blijkt dat 40 pct van de gemeten trajecten zich afspeelt van, naar of binnen de kern van een gemeente. "De overige trajecten worden dus buiten de kernen afgelegd", zegt Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen. "De gemiddelde afstand van de Vlaamse fietsverplaatsingen blijkt een pak hoger te liggen dan in bijvoorbeeld Denemarken, het gidsland op fietsgebied."

De langste afstanden worden afgelegd in woon-werkverkeer (gemiddeld 6,7 kilometer), woon-werkverkeer bedraagt gemiddeld 3,5 kilometer en woon-winkelverplaatsingen 2,9 kilometer. "De langere afstanden verklaren mogelijk waarom Vlamingen nog te weinig fietsen: de mensen zien op tegen de kilometers", zegt Baert. "Een doordacht ruimtelijkeordeningsbeleid, meer fietssnelwegen en elektrische fietsen kunnen hier een mouw aan passen."

Uit de resultaten van metingen op fietssnelwegen blijkt alvast dat 89 pct van de fietsers ritten van meer dan 2,5 kilometer doet, 48 pct fietst zelfs meer dan 10 kilometer.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zegt dat de cijfers "inspirerend" zijn. "Ik wil Vlamingen verleiden om vaker te kiezen voor de fiets, ook in het woon-werkverkeer", zegt hij. "Langere afstanden kunnen een drempel vormen om de stap naar de fiets te zetten, maar fietssnelwegen verlagen die drempel sterk. Vlaanderen moet samen met de provinciale en lokale besturen verder inzetten op fietssnelwegen."

De gegevens die Fietsberaad Vlaanderen verzamelde tijdens de fietstelweek komen nu in een open dataplatform. Ook in 2016 wordt het initiatief hernomen.

GENT 09/12 17:01 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u