Fietsersbond daagt stad Leuven voor de rechter wegens parkeerverbod

 Fietsersbond daagt stad Leuven voor de rechter wegens parkeerverbod

"De Fietsersbond klaagt de stad Leuven aan omdat ze illegale verkeersborden gebruikt. Die verbieden het parkeren van de fiets." Met deze tweet komt er een vervolg op de discussie tussen beide partijen dat al een jaar aansleept. Sinds 2 jaar verbieden speciale borden fietsers en bromfietsers hun tweewielers te stallen op sommige plaatsen in de omgeving van het station en de Grote Markt. De rechtbank van eerste aanleg in Leuven gaat zich op 19 september buigen over de zaak.

"Alleen de koning mag verkeersborden maken. In praktijk is het de bevoegdheid van de wetgevende macht en niet van een stadsbestuur.", aldus Erik Daems, secretaris van de Fietsersbond afdeling Leuven. "Wij willen dat de borden verwijderd worden en dat de passages over het parkeren van de fiets uit het stedelijk politiereglement gehaald worden." Het Leuvense stadsbestuur regelt het fietsverkeer via een overlastreglement. "Een verkeersreglement is federale bevoegdheid. Een gemeente kan alleen aanvullende bepalingen opleggen. Denk aan een blauwe zone of een parkeerverbod tijdens verbouwingen. Daarvoor moet het bestuur de bestaande borden gebruiken met verkeersmaatregelen die de mensen kennen. Alleen dan zijn ze rechtsgeldig.", verduidelijkt Daems. De advocaat van de Fietsersbond acht de kans op succes voor de rechtbank groot. "We hopen op een precedent voor de rest van Vlaanderen.", aldus Daems. In Gent staan soortgelijke borden, voorlopig zonder protest. In Antwerpen bestaat een gelijkaardig reglement, zonder borden. In Nederland zijn dergelijke borden wél opgenomen in de nationale wegcode.

Het debat over de plaats van de fietser in de Vlaamse fietsstad bij uitstek woedt al een tijdje. Burgemeester Louis Tobback (sp.a) is van mening dat de auto een blijvende plaats moet hebben in het stadscentrum. "Als Tobback op een terras aan de Grote Markt zit en een fietser ziet parkeren, wordt hij misselijk.", zegt Daems. "Leuven moet het fietsbeleid herzien. Ze zijn er al 18 jaar mee bezig. Het wordt tijd om de fiets positiever te benaderen in plaats van een verbod op te leggen." De Leuvense schepen van Openbare Werken Dirk Robbeets (sp.a), bevoegd voor het verkeers- en parkeerbeleid, kwam uit de lucht gevallen. "Wij weten nog niets over een rechtszaak. Een uitspraak kan alle richtingen uit, maar wij zijn wel overtuigd van ons gelijk. Tijdens de laatste ruiming door de politie hebben we een telling gedaan in de fietsenstalling onder het stadskantoor. In dat fietspunt nabij het trein- en busstation telden we 700 vrije plaatsen." Robbeets wijst op geplande investeringen in het parkeerbeleid voor fietsen. "In samenspraak met de NMBS komen er extra parkingplaatsen voor fietsers in de ondergrondse parking van De Bond, waar nu auto's staan. Voorts drijven we de capaciteit op in Kessel-Lo en het bestaande fietspunt Leuven station."

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u