Fietsers- en mobiliteitsverenigingen houden actie "Red de Fietspunten"

 Fietsers- en mobiliteitsverenigingen houden actie "Red de Fietspunten"

Fietsersbond, TreinTramBus en Fiets&Werk voeren in vijf Vlaamse steden, of een per provincie, actie voor het behoud van de Fietspunten. De actie "Red de Fietspunten" schoot om 9 uur in het West-Vlaamse Roeselare uit de startblokken. Vijftien fietspunten dreigen te verdwijnen en er staan tot honderd banen op de tocht.

Door de besparingen bij de NMBS, een van de initiatiefnemers van de Fietspunten, worden twee op de drie Fietspunten geraakt. Ofwel wordt de dienstverlening afgebouwd, ofwel verdwijnen ze helemaal. Voor de grote steden, de zogenaamde A-steden, verandert er niets, in dertien B-steden worden de diensten afgebouwd, en in vijftien C-steden verdwijnt mogelijk het Fietspunt.

Momenteel telt België 53 Fietspunten, waarvan 41 aan Vlaamse kant, 4 in Brussel en 8 in Wallonië. Deze punten aan de NMBS-stations zijn verantwoordelijk voor het onderhoud en de netheid van de fietsstallingen, houden toezicht en halen fietswezen uit de rekken. Er worden ook herstellingen uitgevoerd. Nog belangrijker is dat werknemers uit de sociale economie worden ingeschakeld. Er wordt gevreesd voor een banenverlies van 70 tot een honderdtal personen.

De financiering gebeurt via een combinatie van eigen inkomsten, de gemeenten, de kringwinkels en de NMBS, maar die laatste trekt nu eenzijdig de stekker uit het project. Dat moet een besparing opleveren van 400.000 euro. "De NMBS kijkt nu in de richting van de partners, maar zo werkt het niet", zegt Mark Verschave, beheerder in Roeselare. "Ik leef op hoop dat de NMBS zijn mening herziet, of dat het systeem ingekanteld wordt in het Vlaamse mobiliteitsbeleid." Verschave ziet een tegenstrijdigheid. "Er wordt enerzijds geraakt aan de fietspunten, maar anderzijds gepleit voor meer Blue Bike-punten."

Heel wat lokale burgemeesters en schepenen tekenden present in Roeselare, zoals burgemeester van Menen Martine Fournier (CD&V), die al enkele vragen in het Vlaams parlement stelde omtrent deze kwestie.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u