Fietsenstalling op honderd meter lopen voor Gentenaars
Dinsdag 05 Mei 2015
In dichtbevolkte wijken in Gent en deelgemeenten zullen inwoners op maximaal honderd meter van hun woning op een fietsenstalling kunnen rekenen. "Van Gent een fietsstad maken, betekent ook de accommodatie voorzien", zegt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen).
"De ervaring leert dat fietsenstallingen die zich verder dan honderd meter bevinden, amper gebruikt worden", zegt schepen Watteeuw. "Het belangrijkste is dat we vanaf nu systematisch te werk gaan en niet langer ad hoc."
De dichtbevolkte wijk Brugse Poort is als eerste aan de beurt. Door de nieuwe aanpak verdubbelt het aantal fietsenstallingen quasi, er komt daar ruimte voor 233 extra fietsen. Daarvoor sneuvelen zeventien parkeerplaatsen, al worden de stallingen ook op andere plaatsen dan parkeervakken geïnstalleerd. In de Sparrestraat werd dinsdagochtend een eerste stalling volgens de nieuwe aanpak geplaatst, weliswaar met vertraging omdat een verkeerd geparkeerde wagen het parkeerverbod negeerde.
De volgende wijken die aangepakt worden zijn Rooigem-Malem, gevolgd door Gentbrugge/Ledeberg en de zuidelijke stationsomgeving. Speciale fietsenstallingsconsulenten zoeken naar locaties in zones waar de bevolkingsdichtheid tussen de 6.000 en 19.500 inwoners per vierkante kilometer bedraagt en de bebouwing hoofdzakelijk van het gesloten type is.
Op termijn moet het hele Gentse grondgebied aangepakt worden. De aanpak past in de bredere visie om van Gent een fietsstad te maken. Zo werd er al geïnvesteerd in nieuwe fietsstraten en fietssuggestiestroken en andere infrastructuur. "Van Gent een fietsstad maken, betekent ook de accommodatie voorzien", zegt schepen Watteeuw daarover.
GENT 05/05 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer