Fietsenstalling op honderd meter lopen voor Gentenaars

 Fietsenstalling op honderd meter lopen voor Gentenaars

In dichtbevolkte wijken in Gent en deelgemeenten zullen inwoners op maximaal honderd meter van hun woning op een fietsenstalling kunnen rekenen. "Van Gent een fietsstad maken, betekent ook de accommodatie voorzien", zegt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen).

"De ervaring leert dat fietsenstallingen die zich verder dan honderd meter bevinden, amper gebruikt worden", zegt schepen Watteeuw. "Het belangrijkste is dat we vanaf nu systematisch te werk gaan en niet langer ad hoc."

De dichtbevolkte wijk Brugse Poort is als eerste aan de beurt. Door de nieuwe aanpak verdubbelt het aantal fietsenstallingen quasi, er komt daar ruimte voor 233 extra fietsen. Daarvoor sneuvelen zeventien parkeerplaatsen, al worden de stallingen ook op andere plaatsen dan parkeervakken geïnstalleerd. In de Sparrestraat werd dinsdagochtend een eerste stalling volgens de nieuwe aanpak geplaatst, weliswaar met vertraging omdat een verkeerd geparkeerde wagen het parkeerverbod negeerde.

De volgende wijken die aangepakt worden zijn Rooigem-Malem, gevolgd door Gentbrugge/Ledeberg en de zuidelijke stationsomgeving. Speciale fietsenstallingsconsulenten zoeken naar locaties in zones waar de bevolkingsdichtheid tussen de 6.000 en 19.500 inwoners per vierkante kilometer bedraagt en de bebouwing hoofdzakelijk van het gesloten type is.

Op termijn moet het hele Gentse grondgebied aangepakt worden. De aanpak past in de bredere visie om van Gent een fietsstad te maken. Zo werd er al geïnvesteerd in nieuwe fietsstraten en fietssuggestiestroken en andere infrastructuur. "Van Gent een fietsstad maken, betekent ook de accommodatie voorzien", zegt schepen Watteeuw daarover.

GENT 05/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Hoeveel kost een GAS-boete?

Maandag 26 September 2022

Hoeveel kost een GAS-boete?

Om de opgelopen achterstand binnen Justitie weg te werken en om efficiënter te werken, is onze overheid al enkele jaren op zoek naar alternatieve mogelijkheden voor het bestraffen van verkeersovertredingen. Hun zoektocht resulteerde in het in leven roepen van de bestuurlijke beteugeling. Dit wil zeggen dat gemeenten vanaf nu de keuze hebben om een verkeersovertreding strafrechtelijk of bestuursrechtelijk af te handelen. Wanneer er wordt gekozen voor een bestuursrechtelijke afhandeling, kunnen gemeenten namelijk bepaalde overtredingen sanctioneren aan de hand van een GAS-boete.

Lees meer
 De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Vrijdag 26 Augustus 2022

De betalende modules van het VIAS-instituut als alternatief voor een veroordeling

Er wordt u een VIAS-cursus aangeboden omdat u een verkeersovertreding hebt begaan. U vraagt zich af wat zo’n cursus inhoudt en hoeveel tijd en geld dit u zal kosten. Sommige opleidingen zijn gratis. Deze opleidingen worden in een ander artikel besproken. Intolaw biedt u in dit artikel een overzicht van alle betalende cursussen van het VIAS-instituut:

Lees meer
 De regresvordering

Vrijdag 12 Augustus 2022

De regresvordering

U bent verantwoordelijk voor een verkeersongeval dat schade heeft veroorzaakt aan een andere weggebruiker. U denkt dat u gedekt bent door uw WAM-verzekering. Enkele maanden na het ongeval ontvangt u echter een brief van uw verzekeringsmaatschappij waarin zij u vraagt de bedragen terug te betalen die zij aan de benadeelde partij van het ongeval heeft betaald. Is dit legaal?

Lees meer
close menu 1u