Federale overheid past verdeelsleutel Verkeersveiligheidsfonds dan toch niet aan

 Federale overheid past verdeelsleutel Verkeersveiligheidsfonds dan toch niet aan

De federale regering ziet af van de plannen om de verdeling van de middelen van het Verkeersveiligheidsfonds te veranderen ten nadele van de lokale politiezones. De Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) maakte over die voorstellen haar ongenoegen duidelijk. In de nieuwsbrief van dinsdag meldt de VVSG dat die plannen nu toch niet doorgaan. Door de gewijzigde verdeelsleutel zou de federale politie in de toekomst recht hebben op 30 pct van de tweede schijf in het fonds, in plaats van 5 pct. Dat zou betekenen dat de Vlaamse politiezones 12,2 miljoen euro minder ontvangen.

Met die extra middelen wilde minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) het nieuwe ICT-systeem iPolice financieren. In de Kamercommissie heeft Jambon intussen laten weten dat het voorstel wordt ingetrokken omdat er geen draagvlak voor is. Er wordt naar andere manieren gezocht om het ICT-project te financieren.

Het Verkeersveiligheidsfonds bevat de inkomsten uit de betaling van de verkeersboetes. De verdeling van die pot aan middelen is in 2008 bijgestuurd. Sindsdien bestaat het fonds uit twee schijven: een schijf met een vast bedrag voor de politiezones en de federale politie, en een tweede schijf met de bijkomende middelen, zeg maar de meerinkomsten tegenover het referentiejaar 2007.

Die tweede schijf zou vanaf 2010 verdeeld worden onder de gewesten. De gewesten zouden het bedrag dan weer verdelen onder hun zones. Voor de periode 2010-2013 zou die tweede schijf volgens de VVSG goed zijn voor een bedrag van bijna 82 miljoen euro.

BRUSSEL 05/05 (BELGA)


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u