Europese Commissie vindt stagnatie aantal verkeersdoden "zorgwekkend"

 Europese Commissie vindt stagnatie aantal verkeersdoden "zorgwekkend"

Op de Europese wegen kwamen in 2015 26.000 mensen om het leven, ongeveer evenveel als in de twee jaren daarvoor. "We hebben de jongste decennia enorme vooruitgang geboekt op het gebied van verkeersveiligheid, maar de huidige stagnatie is zorgwekkend", zegt Europees commissaris voor Vervoer Violeta Bulc. Ze roept de EU-lidstaten op extra maatregelen te nemen om de strategische Europese doelstelling te halen om het aantal verkeersdoden tussen 2010 en 2020 te halveren.

Vorige week presenteerde het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) al de statistieken voor ons land. Het totale aantal doden dat in 2015 op de weg viel, zou 755 bedragen. In 2014 waren dat er 727. Dat heeft alles te maken met het gestegen aantal doden in Wallonië.

Donderdag maakte de Europese Commissie de cijfers voor heel Europa bekend. Terwijl het aantal verkeersdoden in 2012 en 2013 telkens met ongeveer 8 procent afnam, deed zich in 2014 en 2015 een stagnatie voor. Vorig jaar vielen in de EU 51,5 verkeersdoden per miljoen inwoners, tegenover 51 in 2014. In België vielen in 2015 67 doden per miljoen inwoners.

De Commissie ziet verschillende oorzaken voor deze stagnatie, waaronder de toenemende interactie tussen onbeschermde en gemotoriseerde weggebruikers in de stad. Er vielen naar schatting 135.000 gewonden in het Europese verkeer in 2015, een groot deel zijn kwetsbare weggebruikers zoals voetgangers en fietsers.

De 26.000 doden van vorig jaar zijn er 5.500 minder dan in 2010. Commissaris Bulc zegt dat er veel meer inspanningen nodig zijn om het aantal verkeersdoden tegen 2020 te halveren. "Ik roep de lidstaten op extra in te zetten op handhaving en campagnes. Het prijskaartje daarvan verzinkt in het niets tegenover de maatschappelijke kostprijs van 100 miljard euro voor verkeersdoden en -gewonden." Zelf zet de Commissie zich in voor een juridisch kader om de communicatie tussen voertuigen en het automatisch rijden te faciliteren. "Die kunnen het aantal aanrijdingen sterk doen dalen", aldus Bulc.

Bron: Belga


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u