Einde van BOB in zicht?
Donderdag 19 Maart 2015
Na 20 succesvolle jaren dreigt het einde voor BOB. Bedenker BIVV krijgt maar geen groen licht om in Vlaanderen nog nieuwe campagnes tegen dronken rijden uit te werken.
Sinds begin dit jaar is het de bevoegdheid van de gewesten om die campagnes rond verkeersveiligheid en dus ook dronken rijden te organiseren. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) bood meteen zijn diensten aan, maar kreeg nog altijd geen antwoord.
Eind vorig jaar liet Vlaanderen een opdracht uitschrijven voor de mediacampagnes rond veiligheid in 2015. "Meerdere organisaties zijn daarbij kandidaat.", klinkt het op het kabinet-Weyts. "De procedure loopt nog." Als een andere kandidaat dan het BIVV de aanbesteding binnenhaalt, is dat hoogstwaarschijnlijk meteen ook het einde van de BOB-campagnes. "Wij zijn als private organisatie eigenaar van het merk BOB.", verklaart Genoe. "We hebben een voordelig en interessant voorstel gedaan aan de gewesten. Afhankelijk van hun antwoord zal duidelijk worden of het BIVV mét BOB nog een rol zal spelen." Volgens Johan Demol, verkeersexpert aan de UGent, zou het "waanzinnig" zijn om de campagnes tegen dronken rijden regionaal op te splitsen en het BIVV links te laten liggen.
Bron: BELGA
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer