Eerste supertruck in Vlaanderen - Regels mogelijk versoepeld in de toekomst
Maandag 26 Januari 2015
Minister van Mobiliteit Ben Weyts denkt na over soepeler regels voor toekomstige tests met ecocombi's. Dat liet hij donderdag verstaan in het Vlaams parlement na een vraag van Dirk de Kort (CD&V).
In Heverlee, bij Leuven, is donderdagnamiddag de eerste ecocombi, of "supertruck", voorgesteld die is toegelaten op de Vlaamse wegen. De primeur was voor brouwer AB InBev en transportbedrijf NinaTrans. Het superlange transport zal worden ingezet tussen Heverlee en de Antwerpse haven. De eerste LZV-vergunning maakt deel uit van een proefproject van de Vlaamse overheid. Dat duurt initieel tot juni 2016, maar kan met twee jaar verlengd worden. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer zouden er de komende maanden nog vijf andere firma's (op vier trajecten) met LZV's kunnen gaan rijden.
Oorspronkelijk werden meer dan 200 dossiers ingediend voor het proefproject, maar door de strenge selectiecriteria kwamen er uiteindelijk slechts zes in aanmerking. "Ik wil bekijken of de voorwaarden voor toekomstige projecten kunnen worden versoepeld, zonder in te boeten aan verkeersveiligheid", zei Mobiliteitsminister Ben Weyts donderdag. De ecocombi's kregen in het parlement tegenwind van Groen en sp.a, maar de regering staat achter het project. "Het is geen zaligmakende oplossing voor het mobiliteitsprobleem, maar het is alleszins ecologischer dan gewone vrachtwagens, met bovendien een minder grote impact op de files", zei Weyts.
BRUSSEL 22/01 (BELGA)
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer