Eerste boetes rechtstreeks naar bestuurders van bedrijfswagens

 Eerste boetes rechtstreeks naar bestuurders van bedrijfswagens

Enkele bestuurders van bedrijfswagens kregen recent de twijfelachtige eer om als eersten een boete opgelopen te hebben die ze rechtstreeks bij hun thuis zullen ontvangen. Het nieuwe IT-platform Fines Management Services (FMS) van de autoverhuur- en leasingsector ging namelijk operationeel. Deze rechtstreekse boete zal volgens de federale politie de straffeloosheid tegengaan en de verkeersveiligheid ten goede komen.

Met het FMS-platform zal de politie niet langer via de gebruikelijke papieren rompslomp de leasingmaatschappijen en werkgevers moeten passeren om te achterhalen wie er achter het stuur van de bedrijfswagen zat. De nummerplaten staan immers op naam van de leasingmaatschappijen. "De eerste boetes zijn nu zojuist voorbijgekomen.", zegt Henri Jeandarme van Renta Solutions, het IT-filiaal van sectororganisatie Renta dat het platform uitwerkte.

Ongeveer 46.000 wagens zitten reeds rechtstreeks en onrechtstreeks in het systeem: de vierwielers bij leasingbedrijf Alphabet (45.000) en de verhuur- en bestelwagens van Dockx. Volgens Renta hebben alle leden al aangegeven dat ze zullen overstappen. Dit jaar volgen nog eens 50.000 tot 60.000 wagens en in het eerste kwartaal van 2016 komen er nog 150.000 bij. De rest zou later volgen. Renta is goed voor een wagenpark van 360.000 à 370.000 voertuigen.

"Met het vorige systeem hadden sommige bestuurders van bedrijfswagens de indruk dat ze aan de boete konden ontsnappen, omdat het systeem te zwaar was. Dit is niet langer zo en het zal bijdragen aan de verkeersveiligheid.", aldus Michael Jonniaux, hoofd van de federale wegpolitie. Het systeem laat toe dat het zowel door de federale als door de lokale politie gebruikt kan worden. De bedrijfswagens zijn doorgaands goed voor een miljoen boetes per jaar, of een kwart van alle boetes. Chauffeurs van bedrijfswagens krijgen in verhouding meer boetes, ook deels omdat ze meer kilometers rijden.

Het platform kwam er in samenwerking met de federale politie en de FOD Mobiliteit, dat de database met nummerplaten beheert. Die database zal via FMS aangevuld worden met de gegevens van bestuurders van leasingwagens met Belgische nummerplaat (ook wanneer de leasing afgelopen is) zodat de politie bij een opzoeking onmiddellijk alle informatie krijgt. Een deel van het systeem werkt onrechtstreeks via het opvragen van gegevens, bijvoorbeeld voor wagens die veel van bestuurder wisselen.

FMS betekent volgens Renta een grote administratieve vereenvoudiging (per boete zijn er gemiddeld 4,5 brieven) en bijbehorende kostenbesparing voor de leasingmaatschappijen én de bedrijven zelf. Wie een boete krijgt, geniet dan weer meer privacy, want de werkgever wordt niet op de hoogte gebracht. De politie gaat ook sneller boetes kunnen innen. Men werkte meerdere jaren aan het systeem en er waren reeds gesprekken over de uitbreiding ervan, bijvoorbeeld voor de parkeerboetes bij de retributiebedrijven.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Woensdag 19 Juni 2024

Intolaw maakt het recht toegankelijk dankzij innovatie

Wat is er mogelijk als je AI, LLM en OCR-technologie toepast in een traditionele sector als de advocatuur? Veel, zo blijkt. Heel veel! Als innovatief advocatenkantoor zijn wij trots om een pioniersrol te vervullen op vlak van technologie. Wij geloven in de toegevoegde waarde van technologie en zeker in de advocatuur.

Lees meer
 Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Donderdag 30 Mei 2024

Digitale evolutie binnen de advocatuur dankzij AI

Van aannemers tot zorgverleners: vrijwel elke beroepscategorie ging na de doorbraak van AI op zoek naar toepassingsmogelijkheden binnen hun vakgebied. Al die tijd bleef het stil in de advocatuur. Intolaw, een data-driven advocatenkantoor gespecialiseerd in het verkeers- en aansprakelijkheidsrecht, doorbreekt nu die stilte door een samenwerking met MIC aan te kondigen. “In de advocatuur is er nog steeds een mentaliteitswijziging nodig als het aankomt op innovatie en technologie. De advocatuur mag niet blind zijn voor de realiteit en we hopen dat we anderen kunnen inspireren om dezelfde weg te bewandelen” stelt Intolaw oprichter Jeroen Vande Sijpe.

Lees meer
 Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

Woensdag 22 Mei 2024

Ken jij het verschil tussen het strafregister en een attest van goed gedrag en zeden?

In België zijn zowel het strafregister als het attest van goed gedrag en zeden documenten die belangrijke informatie over het strafrechtelijke verleden van een persoon bevatten. Hoewel ze vaak door elkaar gehaald worden, hebben ze verschillende doelen. In dit artikel wordt het onderscheid tussen deze twee documenten verduidelijkt.

Lees meer
close menu 1u