Eerste boetes rechtstreeks naar bestuurders van bedrijfswagens

 Eerste boetes rechtstreeks naar bestuurders van bedrijfswagens

Enkele bestuurders van bedrijfswagens kregen recent de twijfelachtige eer om als eersten een boete opgelopen te hebben die ze rechtstreeks bij hun thuis zullen ontvangen. Het nieuwe IT-platform Fines Management Services (FMS) van de autoverhuur- en leasingsector ging namelijk operationeel. Deze rechtstreekse boete zal volgens de federale politie de straffeloosheid tegengaan en de verkeersveiligheid ten goede komen.

Met het FMS-platform zal de politie niet langer via de gebruikelijke papieren rompslomp de leasingmaatschappijen en werkgevers moeten passeren om te achterhalen wie er achter het stuur van de bedrijfswagen zat. De nummerplaten staan immers op naam van de leasingmaatschappijen. "De eerste boetes zijn nu zojuist voorbijgekomen.", zegt Henri Jeandarme van Renta Solutions, het IT-filiaal van sectororganisatie Renta dat het platform uitwerkte.

Ongeveer 46.000 wagens zitten reeds rechtstreeks en onrechtstreeks in het systeem: de vierwielers bij leasingbedrijf Alphabet (45.000) en de verhuur- en bestelwagens van Dockx. Volgens Renta hebben alle leden al aangegeven dat ze zullen overstappen. Dit jaar volgen nog eens 50.000 tot 60.000 wagens en in het eerste kwartaal van 2016 komen er nog 150.000 bij. De rest zou later volgen. Renta is goed voor een wagenpark van 360.000 à 370.000 voertuigen.

"Met het vorige systeem hadden sommige bestuurders van bedrijfswagens de indruk dat ze aan de boete konden ontsnappen, omdat het systeem te zwaar was. Dit is niet langer zo en het zal bijdragen aan de verkeersveiligheid.", aldus Michael Jonniaux, hoofd van de federale wegpolitie. Het systeem laat toe dat het zowel door de federale als door de lokale politie gebruikt kan worden. De bedrijfswagens zijn doorgaands goed voor een miljoen boetes per jaar, of een kwart van alle boetes. Chauffeurs van bedrijfswagens krijgen in verhouding meer boetes, ook deels omdat ze meer kilometers rijden.

Het platform kwam er in samenwerking met de federale politie en de FOD Mobiliteit, dat de database met nummerplaten beheert. Die database zal via FMS aangevuld worden met de gegevens van bestuurders van leasingwagens met Belgische nummerplaat (ook wanneer de leasing afgelopen is) zodat de politie bij een opzoeking onmiddellijk alle informatie krijgt. Een deel van het systeem werkt onrechtstreeks via het opvragen van gegevens, bijvoorbeeld voor wagens die veel van bestuurder wisselen.

FMS betekent volgens Renta een grote administratieve vereenvoudiging (per boete zijn er gemiddeld 4,5 brieven) en bijbehorende kostenbesparing voor de leasingmaatschappijen én de bedrijven zelf. Wie een boete krijgt, geniet dan weer meer privacy, want de werkgever wordt niet op de hoogte gebracht. De politie gaat ook sneller boetes kunnen innen. Men werkte meerdere jaren aan het systeem en er waren reeds gesprekken over de uitbreiding ervan, bijvoorbeeld voor de parkeerboetes bij de retributiebedrijven.

Bron: BELGA


Bereken je boete

Actueel

 Trajectcontroles in België: een overzicht

Donderdag 14 Maart 2024

Trajectcontroles in België: een overzicht

Het aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.

Lees meer
 Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Dinsdag 20 Februari 2024

Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijs

Het recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.

Lees meer
 Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

Verkeersovertredingen: een overzicht van de vier categorieën

In België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.

Lees meer
close menu 1u