Eerst beschaafd leren autorijden, dan praten over minder verkeerslichten
Dinsdag 02 Februari 2016
Vooraleer er gepraat kan worden over een vermindering van het aantal verkeerslichten moet de zone 30 gerespecteerd worden. Dat zegt de vereniging van Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) maandag.
Touring stelt dat vijftig procent van de verkeerslichten verwijderd kan worden zonder negatieve gevolgen voor de veiligheid. Volgens VAB kunnen in de bebouwde kom zelfs negen van de tien lichten verdwijnen.
Maar de vereniging van Ouders van Verongelukte Kinderen (OVK) vindt dat we eerst nog lessen te leren hebben als het aankomt op het respecteren van de zone 30. "Eerst moeten we ons allemaal houden aan de snelheidsbeperkingen en het aantal zones verder uitbreiden. Pas dan kunnen we nadenken over minder verkeerslichten", zegt Koen Van Wonterghem van OVK. Hij benadrukt ook dat het hoge aantal verkeerslichten het gevolg is van de verkeersonveiligheid.
Bron: Belga
Bereken je boete
Actueel
Donderdag 14 Maart 2024
Trajectcontroles in België: een overzichtHet aantal trajectcontroles is, voornamelijk in Vlaanderen, sinds de introductie in 2012 fors toegenomen. In dit artikel bekijken we de werking van de trajectcontroles van dichterbij en gaan we na wat hun impact op het rijgedrag en de algemene verkeersveiligheid is.
Lees meerDinsdag 20 Februari 2024
Het gebruik van lachgas in het verkeer: De moeilijkheid van het bewijsHet recht toegankelijk maken, is ook in alle openheid en transparantie communiceren over maatschappelijke trends die we vanuit onze expertise als advocatenkantoor opmerken. Daarom geven we in dit artikel een korte toelichting over het gebruik van lachgas in het verkeer. We illustreren via een eigen dossier de bredere maatschappelijke lijnen en de bijhorende complexiteit.
Lees meerIn België worden verkeersovertredingen ingedeeld in vier graden gebaseerd op de ernst van de overtreding. Hoe hoger de graad, hoe zwaarder de overtreding beboet wordt. Vierdegraadsovertredingen worden beschouwd als de ernstigste overtredingen, gevolgd door de derde-, tweede- en uiteindelijk eerstegraadsovertredingen. In dit artikel bespreken we enkele voorbeelden per categorie en welke straffen daarbij horen.
Lees meer